Zaterdag 2/4 spelen zowel ons 1e als 2e team uit in Zwaag tegen resp. Caissa-Eenhoorn 1 en 2. Het 1e speelt op live-borden, die via de site van Caissa-Eenhoorn te volgen moet zijn. Verder zal er weer zoals gewoon een live-verslag te volgen zijn.

Hieronder de opstellingen:

CE1 T1 0

CE2 T2 0

14:20 uur:

Aangezien de partijen van Toren/VSV 1 op de live-borden prachtig te volgen is, ga ik me daar maar niet over uitwijden.

Bij Toren/VSV 2 ziet het er op de borden van Rein en Mathieu goed uit. Jeroen speelt weer eens een opening die ik niet ken, maar wat een pion achterstand oplevert. Ongetwijfeld is dit een offer, waarvan ik het voordeel nog niet gezien heb. Bij Sebas wordt het meestal pas na het 4e uur spannend, dus daar is ook nog niet veel te vermelden. Steven leek even in de problemen te komen, maar de stand lijkt nu toch weer redelijk in evenwicht. Bij Marcella kan het nog alle kanten op, net zoals bij Ben en Fred die zeker nog niet achterstaan.

15:15 uur:

Ik was iets te optimistisch over de borden van Rein en Mathieu. Ze staat niet echt beter, maar zeker niet slechter en dat ik tegen hun tegenstanders helemaal niet slecht. Het is alleen nu stand houden en niet uiteindelijk toch nog weggedrukt worden. Op vele borden bij T2 zijn er heel wat stukken afgeruild en nergens staan we echt slecht. Jeroen staat nog steeds het pion achter uit de opening en dt beloofd een spannend eindstrijd te worden met beiden 2 Torens en 2 Lopers. Fred staat echter ondertussen een pionnetje voor en heeft zeker kansen op meer.

15:35 uur:

Fred is zijn pionnetje voorsprong kwijt, maar Jeroen heeft een vrijpion weten te krijgen die niet meer te stoppen lijkt te zijn.

15:38 uur:

Het 1e halfje is binnen. Rein en zijn tegenstander komen remise overeen.

CE2 T2 1

15:50 uur:

Het gaat ineens hard. Van achter mijn laptop zie ik ineens dat Marcella de hand van de tegenstander schut. Ze heeft helaas verloren. Jeroen echter speelt het ooit uit en als de tegenstander inziet dat de vrijpion niet meer tegen te houden is, behalve mogelijk met het opgeven van een stuk, houdt hij het voor gezien.CE2 T2 2

Etienne heeft ondertussen remise gespeeld. (15:15 uur: even een correctie, Etienne heeft gewoon gewonnen. Beide Koningen stonden op het bord, maar wel op dezelfde kleur wit).

16:00 uur:

Leo verliest en daarmee staat T1 op een achterstand van 1-1. Op de andere borden zijn er echter nog genoeg kansen.

Bij T2 beginnen we de druk van de tegenstander te voelen. Ben heeft een pion verloren en begint behoorlijk onder druk te staan. Bij Fred blijken er na gedwongen Dame-ruil in eens erg veel open lijnen voor zijn tegenstander te zijn. Mathieu begint nu ook de druk behoorlijk te voelen.

Steven heeft de Dame van zijn tegenstander te pakken gekregen, maar wel tegen Toren/Paard. ZIjn tegenstander heeft nu het Toren-paar tegen de Dame en allebei nog en 'licht' stuk. Er zijn echter niet zo heel ven aangrijpingspunten om de aanval op te openen.

Aangezien we nog niet het 4e uur gepasseerd zijn, is er over het bord van Sebas nog niet veel te vertellen.

16:15 uur:

Steven krijgt een remise aanbod. In eerste instantie zou hij deze niet aannemen, maar nadat hij nog even beter de stelling bekeken heeft, wordt toch tot remise besloten. Stand: 2-2

16:30 uur:

Het begint er somber uit te zien voor T2. Fred en Ben staan ondertussen beiden een pion achter, maar staan daarbij ook nog eens niet echt lekker. Mathieu zijn stelling ziet er ook verdacht uit. Ik denk dat het hoogst haalbare een remise is. Ook Sebas zit in de problemen, zijn Koning staat erg ongelukkig geklemd tussen een oaar van zijn stukken en zeker met een gevaarlijk Paard in de buurt van zijn tegenstander is het wachten op een foutje.

Bij T1  heeft Malcolm verloren. Op zich een mooie partij gespeeld, maar helaas kon zijn offensief net niet doordrukken.

We zitten ondertussen vlak voor de tijdscontrole en op een aantal borden is de 40e zet nog niet gespeeld.

16:40 uur:

Zoals verwacht eindigen een paar partijen rap achter elkaar. Bart v O verliest, maar de andere Bart wint. Ook Willy heeft gewonnen en daarmee staat de stand weer gelijk.

CE1 T1 1

Bij het 2e zijn ze allemaal door de tijdnoodfase heen gekomen. Niet dat het veel beter nu staat oo de borden, maar we houden de moed er in.

17:10 uur:

Sebas houdt het  op remise en Ben geeft zijn Paard om remise te forceren. Zijn tegenstander is daar nog niet van overtuigd en speelt verder. Fred zou een foutje hebben gemaakt. Net als ik kijk, slaat de tegenstander de niet gedekte loper van Fred niet. Geen idee waarom, maar Fred kan in ieder geval door blijven spelen. Mathieu weet het uiteindelijk niet te redden. De pion op rij 6 ondersteunt met de Toren beperkt de speelruimte voor Mathieu zijn stukken zodanig dat zijn pionnen dreigden te vallen.

Stand:

CE2 T2 3

Deze stand garandeerde ons in de eerste paar ronden, i.c.m. verlies van Mathieu, winst van de wedstrijd. Er zal vandaag echter een waar wonder moeten gebeuren, om dat nog voor elkaar te krijgen.

17:35 uur:

Geert lijkt de beslissing te kunnen forceren. En inderdaad, even later geeft de tegen stander op. Een belangrijk punt, want op de borden van Joost en Ruud zie ik zou nog geen winst. Ook geen verlies, maar hiermee is wel het vijfde bordpunt al binnen. Winst kan T1 eigenlijk niet meer ontgaan.

Tussenstand T1:

CE1 T1 2

De tegenstander van Ben blijft, tegen beter weten in, doorspelen. Uiteindelijk biedt Ben zijn tegenstander toch maar remise aan. Fred komt steeds meer in de verdrukking en zelfs remise behoort niet meer tot de reële mogelijkheden. Dat beseft Fred ook en geeft op.

Eindstand T2:

CE2 T2 4

17:48 uur:

Joost dwingt zetherhaling af. De tegenstander kan niet anders dan de remise aannemen en daarmee wordt het laatste halfje binnengehaald voor de winst. Alleen Ruud speelt nu nog en die zal zeker nog even voor de winst willen gaan.

17:55 uur:

Ruud wint ook! Einduitslag:

CE1 T1 3