Er staan al genoeg aankondigingen van Toren/VSV1 - ASV 1 op de Toren site, daarom ook even aandacht voor Toren/VSV 2 die zijn gedeelde 1e plaats vandaag wil behouden. Ook vandaag weer een live verslag vanuit dde kantine van de Rijnbrinkgroep op de Zeelandsingel 40 in Arnhem.

De link naar alle foto's staat hier.

De opstellingen:

T1 A1 0

T2 S1 0

14:15 uur:

Na een uurtje spelen valt er al heel wat te vermelden bij T2. Niet zozeer op de bovenste, want daar blijft het voorzichtig aftasten. Leo leek een pionnetje te kunnen pakken, maar waarschijnlijk zat daar meer achter. Hij heeft hem in ieder geval niet gepakt en krijgt nu een behoorlijk vervelende aanval over zich. Mathieu mag nadat hij de laatste 2 rondes weer wat opgekrabbeld was op de onderste orden, nu weer eens met zijn vertrouwde zwart op bord 4 een poging wagen. Hij staat er vooralsnog redelijk voor. Rein is weer eens bezig met een aparte partij. Zal vast wel theorie zijn, maar niet één die ik ken (wat natuurlijk niets zegt). Het is nu echter oppassen voor het sterke loperpaar van zijn tegenstander.

Thomas had vanuit  de opening waarin veel werd afgeruild een leuke dreiging in zijn stelling gebracht. Helaas wist zijn tegenstander Dame-ruil af te dwingen, zodat de standveel nu minder dreigend is. Het initiatief ligt nog wel bij hem. Ook bij Marcella vlogen de stukken van het bord. Haat centrumpion lijkt een eenovudige prooi, maar ze weet hem nog steeds te behouden. Jorick krijgt een vervelende aanval op zijn Koningsflank te verwerken. Hij weet hem nog te houden, maar de stukken van zijn tegenstander worden in rap tempo erbij gehaald.

14:45 uur:

Ik had me nog zo voorgenomen om niets in dit verslag over T1 te vermelden, aangezie de briljante verslagen die achteraf door de T1-spelers op de site worde gezet, niet te overtreffen zijn, Maar aangezien Etienne al een tijdje loopt te verkondigen dat hij de partij al bijna gewonnen heeft, toch nog maar even zijn opmerking hier plaatsen: 'Aangezien mijn teamgenoten niet opschieten, zal ik zo maar even mat gaan zetten' :-).

Bij T2 lijken donkere wolken zich samen te trekken boven de borden. Helaas aan onze kant, want zowel Rein als Mathieu lijken er niet best voor te staan. Ook bij Marcella en Jorick zie ik zo niet 1-2-3 een lichtpuntje en op de bovenste borden lijke het evenwicht maar niet verstoord te worden.

15:10 uur:

Etienne heeft zijn belofte ingelost en pakt het eerste punt voor T1!

15:45 uur:

Even leek het er op dat Rein toch nog tegenspel had, maar helaas ziet hij een zet over het hoofd en dat leidt tot Toren-verlies. Met een eindspel 2 tegen 1 Toren gaat dat hem niet meer worden.

Op de bovenste borden lijken er kansen te komen. Jeroen zijn stukken krijgen eindelijk wat ruimte en hij heeft mogelijkheden om op de Koningsflank aan te vallen. Leo staat ondertussen een kwaliteit voor, maar er staan nog heel wat stukken op het bors. Dat kan nog een lang verhaal worden. Aangezien Sebas van de lange adum is, kan ik nog steeds niets anders vermelden dan dat het evenwicht nog steeds niet verstoord is. Jorick zit vreselijk in de problemen, maar kan nog steeds keepen. De vraag is alleen: voor hoelang nog.

Bij T1 blijven de onderste borden bewonderingswaardig goed weerstand bieden.

16:00 uur:

Rein geeft op. Hij heeft zijn bekende moment van concentratie zwakte (zoals hij het zelf aangeeft) weer eens gehad en dat kostte dit keer hem zelfs de partij. 0-1 achterstand!

16:30 uur:

Het was even prioriteiten stellen: broodje warme bal eerst opeten of de diverse uitslagen die in tijdnoodfase binnenkwamen op de site zetten. Het broodje bal heeft gewonnen! Dus nu dan de diverse uitslagen.
Bij T1: Tjaart verliest, Willy speelt gelijk en Noud wint. En terwijl ik dit in type winnen Tijmen en Ruud ook nog even. Stand ziet er rooskleurig uit:

T1 A1 2

Bij Toren 2 pakt Marcella remise. Jorick leeft nog en Thomas speelt de dood of de gladiolen.

Stand is:

T2 S1 1

16:45 uur:

Het gaat nu wel heel hard. Zo goed als het met T1 gaat, zo slecht gaat het met T2. Sebas weet dan nog wel het volle punt te pakken, maar zowel Leo als Jeroen blunderen de partij weg.

Zo staat T2 ineens 1,5 - 3,5 achter. Dit is wel onze favoriete stand, maar als ik naar Jorick zijn bord kijk, dan heb ik er dit keer toch niet zo heel veel vertrouwen in..

Bij T1 verliezen Ben en Geert en daar staat het 5-3. Bart zal minimaal een halfje moeten pakken.

17:00 uur:

Met dank aan Monique van Hoorn een aantal foto's:

t1c

t1d

t2at2b

t2ct2d

17:10 uur:

Bart wint en daarmee is de zege voor T1 binnen.

Eindstand:

T1 A1 3

Alleen Thomas en Jorick spelen nu nog. Dat is voor de bordpunten, want de eindzege is al in handen van Staunton.

Thomas weet het net niet te redden en verliest. Jorick verliest een stuk, maar met 2 Paarden en Dame en 2 pionnen tegen 2 Paarden, Loper, Dame en 1 pion weet hij het de tegenstander zeer moeilijk te maken. Uiteindelijk maakt de tegenstander een fout en kan Jorick het stuk terugpakken en gelijk een vork op Dame en Koning te plaatsen. Ze spelen nog een paar zetten verder, maar het volgende stuk dreigt er af te gaan van de tegenstander en hij geeft dan maar op. Daarmee redt Jorick toch nog een beetje de eer.

T2 S1 2