Vandaag (za 7/11) speelt het 2e uit tegen Hoogeveen. Het wordt een semi-live verslag i.v.m. de afwezigheid van wifi op de speellocatie.

De opstellingen zijn bekend. Beide teams hebben hun spelers op rating ingedeeld en dus kunnen we op alle borden leuke partijen verwachten, waarbij T2 natuurlijk wel een licht ratingvoordeel heeft

Opstelling:

Stand 0

14:25 uur:

De eerste partij is al beslist. Helaas niet in ons voordeel. Mathieu grijpt mis en stukverlies is een feit en daarmee ook het verlies van de partij. Malcolm staat al heel erg lekker, maar kan nog niet doordrukken. Sterker nog, de tegenstander heeft zijn aanval grotendeels kunnen afslaan. Op de andere borden kan het alle kanten nog opgaan, hoewel Jeroen als van ouds er weer een puinhoop van heeft maakt. Stand : 1 - 0

15:25 uur:
Even een rondje langs de borden.
Jeroen staat een pionnetje achter. Aangezien ik zijn stelling toch nooit goed kan beoordelen zal ik me daar ook niet over uitlaten.
Sebas staat nog gelijk,maar wel met een kleine tijdsvoorsprong.
Leo staat volgens mij ook nog steeds gelijk en ook hij heeft een kleine tijdvoorsprong.
Thomas is het eindspel in gegaan met Toren+Paard tegen Toren+Loper. Volgens Jeroen mag hij blij zijn met een halfje, hoewel ik toch wel mogelijkheden zie.
Jorick speelt een soort power-play,maar het is erg tricky. Er dreigt namelijk ook mat. Volgens Thomas gaat hij ook mat door zijn laatste Toren-set.
Malcolm staat een geofferd stuk achter, maar nu de dames eraf zijn, wordt het toch erg lastig.
Rein staat voor in tijd. Dat op zich mag een wonder heten. Maar verder dan dat is hij nog niet.

15:50 uur:
Jorick verliest ook. Hij mist ergens de beste zet en daardoor komt hij net te laat om de mataanval te pareren. Hij geeft nog wel zijn Dame tegen de loper, maar als de tegenstander zijn Toren tegen Jorick zijn loper geeft, geeft uiteindelijk Jorick toch maar op.
Voor Malcolm begint het er nu toch ook somber uit te zien. En op de andere borden zie ik nergens een juichstemming.
Ik vrees met grote vrezen dat we eraf gaan en het is de vraag is hoe erg het gaat worden.

16:15 uur:

Leo weet op een knappe manier te winnen en Jeroen krijgt een kadootje (volgens eigen zeggen) door een remise aanbod wat hij met beide handen aangrijpt. Stand 2,5 - 1,5.

Malcolm krijgt ook een kadootje en kan een Paard oprapen. Dit kan en mag hij niet meer weggeven. Kortom: Sinterklaas komt vroeg dit jaar.

Rein heeft echter een kwaliteit moeten inleveren en zijn Koning staat lastig. Thomas heeft een remise aanbod gekregen, maar terecht afgewezen gezien de stand (en, zoals hij later aangeeft, gezien de situatie op het bord wat hem alle mogelijkheden biedt, maar ik zo even niet zie). Bij Sebas staat er een zeer complexe stelling op het bord. Het kan alle kanten op, maar zijn tegenstander heeft ca. 5 minuten voor nog 15 zetten, dus dat gaat er om spannen.

16:25 uur:

Tijdens het schrijven van het vorige stukje krijg ik door dat Rein verloren heeft. Wat daar gebeurd is ....?

De stand is derhalve:

Stand 1

16:30 uur:

Malcol wint zoals verwacht. Meer dan een remise bij Thomas zit er hoogstwaarschijnlijk niet in (dat was dus mijn mening, maar die van Thomas was dus anders). Het komt waarschijnlijk (weer) op Sebas neer.

16:55 uur:

De kadootjes vallen uit de lucht. Nadat eerst Malcolm netjes de parij afrondt, krijgt Thomas een kadootje doordat zijn tegenstander de verkeerde kant opgaat met zijn Koning. Ook hier moet in even aangeven dat Thomas dit al een tijdje aan zag komen en uit de analyse bleek dit ook hoorde ik later van hem. Na wat afruilen heeft hij een pion die kan promoveren en zijn tegenstander geen pionnen meer. Kortom: winst en de stand is nu 3,5 - 3,5..

Sebas is door de tijdscontrole heen en heeft daar een pionnetje aan overgehouden. Er staan echter nog heel veel stukken op het bord en de situatie is complex.

17:55 uur:

Sebas weet het weer te flikken. De één na de andere pion snoept hij op en bij 5 tegen 2 pionnen geeft de tegenstander op. Wederom winst, maar kijk niet hoe we er aan gekomen zijn: 3,5-4,5.

Stand 3