Zaterdag 25/4 speelt het 2e voor handhaving in de 3e klasse KNSB. Helaas is het toch op deze laatste zaterdag aangekomen, omdat 2 van de 3 mededegradatiekandidaten vorige ronde winst wisten te behalen en daarmee veilig waren.

We hebben op zich de beste papieren, maar zullen voor de volle winst moeten gaan om niet afhankelijk te zijn van Caissa die tegen koploper Almere 1 speelt. Gelukkig zal Almere 1 ook voor de volle winst willen spelen, want ze staan maar 1 punt voor op Pallas die tegen de nummer 3 Hardenberg moet spelen.

13:15 uur:

De opstellingen zijn bekend:

15:10 uur:

De eerste punten zijn binnen. Leo overtroefd de tegenstander en op het moment dat hij een stuk kon winnen gaf de tegenstanderop. Een kwartiertje later vraagt Jeroen (nadat hij verschrikkelijk uit de opening was gekomen) of hij remise had mogen aannemen. Gelukkig stelt hij een biertje er tegenover, want dat hij had natuurlijk even moeten overleggen. Gezien de stand op zijn bord, is het halfje echter prima.

Stand is derhalve:

15:45 uur:

Het ziet er allemaal niet slecht uit. Rein, Steven en Jorick staan beter en Sebas, Mathieu en Thomas hebben een gelijkwaardige stelling op het bord staan. Helaas krijgen we geen signalen hoe de stand bij Almere 1 - Caissa 5 staat, maar dit ziet er goed uit.

16:25 uur:

Hoewel Rein na een prima aanval in de laatste minuut misgrijpt en verliest, pakt Sebas onverwacht het volle punt.

Stand is:

Op de borden van Jorick, Steven en nu ook weer Thomas ziet het er goed uit, terwijl op het bord van Mathieu er niets aan de hand is en er mogelijk zelfs meer in zit.

16:30 uur:

Het gaat hard nu in tijdnoodfase. Thomas wint en stuk en wint geljk ook de partij.

16:40 uur:

Steven wint de Dame van de tegenstander,die moest kiezen tussen mat of Dameverlies. Er wordt nog verder gespeeld, maar de tijdnoodfase is voorbij en met een Dame tegen stuk voor, moet de partij te winnen zijn voor Steven. Ook bij Jorick wordt het steeds prettig spelen voor hem, terwijl Mathieu een kwaliteit heeft moeten geven ter voorkoming van erger.

17:00 uur:

Yessss, Steven pakt het punt en handhaving is een feit!

Het kan nog mooier worden als Jorick wint (moet zeker kunnen) en Mathieu heeft zeker ook nog kansen, dan kan het nog een monsterscore worden.

17:05 uur:

Jorick wint ook.

Het is nu nog wachten op Mathieu, maar het feest is al compleet.

17:30 uur:

Mathieu moet berusten in remise. Vooraf hadden we deze eindstand absoluut niet verwacht, maar ik denk dat hij zeker verdiend is.

Einduitslag dus 1-6 winst en daarmee handhaving in de 3e klasse KNSB. De overwinning van Caissa op Almere 1 heeft dus niet gebaat, want ze degraderen nu toch.

Bij deze alle invallers Dick, Jan-Willem, Arnout en natuurlijk onze superinvallers Ben (ongeslagen) en Leo (6 van de 9 gespeeld), bedankt!

Verder wens ik Jeroen een goed herstel en hopleijk is hij volgende siezoen weer van de partij als team captain. Ik heb hem zo goed mogelijk proberen te vervangen, maar de humor in zijn verslagen heb ik nooit kunnen evenaren :-).