En we zijn van start in de Bibliotheek Gelderland aan de Zeelandsingel 40. De eerste supporters zijn al binnen en kunnen genieten van 48 schakers aan de borden.

Om optimaal te kunnen schaken trok onze voorzitter zelfs zijn beste pak aan en poetste ieder bord persoonlijk schoon!

We zullen maar eens beginnen met de opstellingen:

jeroenFoto's van het eerste uur gemaakt door Monique zijn te zien op Picasa (incl portretten van alle Torenaren).

14:00

Wat is er al te melden?

Bij De Toren 1 geeft Tjaart Offringa aan nu eigenlijk al verloren te staan. Dus je kunt stellen dat daar sprake is van een valse start. Niet onlogisch, want hij kan totaal niet schaken. --> Even een correctie: de zin begint langzamerhand volledig uit zijn verband gerukt te worden. Ik neem ondertussen geen enkele verantwoordelijkheid meer hiervoor. Zeker niet nu Joost bij de editor kan!

Bij De Toren 2 is natuurlijk de 2-0 voorsprong bekend (zie eerder verslag op de site) doordat de twee vooruit gespeelde partijen gewonnen werden. Op de borden drie en vier zullen Ben McNab en Rein Visée moeten knokken voor wat ze waard zijn. Of het genoeg zal zijn zullen we later pas weten. Bij Ben is Leiden inmiddels helaas wel in last.

Bij De Toren 3 lijkt alles nog wel in evenwicht te zijn.

Iedereen is zeer te spreken over de locatie waar we nu spelen. Jan Huiberts heeft voor ons de deuren geopend en in een mooie ruimte heeft een ieder voldoende plek om te zitten. Daarnaast nog eens de luxe van een goed catering met twee dames die voor alles kunnen zorgen, een mooie analyse-ruimte en ook nog eens een rookruimte aangrenzend aan de speelzaal is in alles voorzien om er een mooie middag schaak van te gaan maken.

t2_114:30

Bij Ben gaat het hard achteruit, of wellicht beter geformuleerd, zijn tegenstander pakt het bijzonder voortvarend aan. Bij Sebas is de stelling ook niet helemaal lekker. Een eerder c4 had dit waarschijnlijk kunnen voorkomen. Bij Steven ziet het voor een onbenul als ik zelf ben niet lekker uit maar staat hij feitelijk gezien juist prima.

Mathieu heeft een plusje te pakken maar meer dan dat is het ook echt nog niet.

Bij Toren 3 is nog niet veel te melden. Alleen Jorick is een pion kwijtgeraakt, waarschijnlijk met het idee om de Dame in te sluiten. Dat lijkt echter niet te lukken. Verder is opvallend dat we op bijna alle borden een behoorlijk tijdsvoordeel hebben.

De Toren 1 dient nog vermeld te worden dat volgens Etienne het pion-offer was, waarvan hij zelf nog niet weet wat het voordeel ervan is (?????). Verder stelt hij aan Ruud voor dat hij de volgende ronde op bord 10 of 11 geplaatst kan worden.

15:00

Nadat ik net mijn tong verbrandde aan de eerste hap van overigens prima broodje kroket is het toch echt zover dat bij Sebas alle zeilen zullen moeten worden bijgezet. Zijn tegenstander heeft met een aantal krachtzetten duidelijk gemaakt voor de winst te gaan en beukt vol op de koningsstelling van Sebas in. Bij Mathieu en Steven hebben wij de plus nu echt wel te pakken. Ben is aan het proberen een Berlijnse Muur op te richten. Dus daar is het te hopen dat zijn partij eerder eindigt dan dat deze muur valt. Zijn tegenstander probeert nu in elk geval om de muur heen te lopen. Tegenstander Rein heeft het zwaar maar kan natuurlijk buigen op ervaring en talent. Ziet er zeker niet hopeloos uit.

Bij Thomas is het allemaal een beetje te goed in evenwicht. Tegenstander Piet van Eijndhoven laat nog niets doorschemeren van het eventueel te moeten spelen op winst. De klok is daar de grootste vriend van Thomas geworden.

t1_115:20

Bij De Toren 1 zijn twee remises gemaakt. Tegenvallend? Misschien toch wel als je naar de ratings kijkt.

Op een paar borden bij Toren 3 lijkt het de verkeerde kant op te gaan. Ron staat nog steeds remise. Jorick een pion achter en moet alle zeilen bijzetten om niet nog meer materiaal te gaan verliezen. Fred lijkt ook iets minder te staan. Iris heeft ligt voordeel, vanwege het aanvallende spel dat speelt. Jan Willem staat zwaar achter in tijd, maar op zich is de partij nog in evenwicht. Raimond krijgt steeds meer druk op zijn stelling. Bij Niels lijkt de stand nog steeds in evenwicht en Karl lijkt na een mooie theoretische opening maar geen voordeel te kunnen verkrijgen. Al met al staat het er niet erg rooskleurig voor.

15:30

Joost wint en brengt De Toren 1 op een 2-1 voorsprong! En om het feest compleet te maken wordt door Willy gelijk het volgende volle punt genoteerd. En dus is er een 3-1 voorsprong!

16:00

Kijkend naar De Toren 3 is het eerste dat opvalt het feit dat Jorick zijn twee pionnen achterstand inmiddels toch heeft omgebogen naar een duidelijk voordeel van Dame tegen Toren. Dat punt moet dus in de pocket zijn.

Frank Laan, TC Toren 3, weet inmiddels dat er ook met de frikadellen niet te spotten valt. Ook hij brandt zijn tong :-)

Bij De Toren 2 is het remise-aanbod van Rein afgeslagen. Sebas heeft inmiddels ook remise aangeboden in de situatie dat zijn stelling misschien wel iets minder is maar tegelijk ook zeer weinig aanknopingspunten voor zijn tegenstander biedt. En dus wachten we het daar even af. Voor Ben begint een zeer waterig zonnetje door te breken. Nog niet voldoende om van echte remise-kansen te spreken maar er kan wel echt gerommeld gaan worden. En waar gerommeld wordt zijn kansjes.

Thomas' tegenstander heeft toch wat onzorgvuldig gespeeld en er dreigt kwaliteitsverlies. De zaak is echter wel dermate complex dat deze winst toch nog zeer ver weg te noemen is.

Toren 3 leeft weer. Jorick heeft zijn Toren tegen de Dame van de tegenstander geruild. Weliswaar stond hij ook al 2 pionen achter, dus er is nog van alles mogelijk, maar het ziet er goed uit. Niels heeft de aanval geopend op de Koningsflank en blaast deze compleet op. Ben benieuwd of hij zijn 2e Toren erbij kan halen, want dan is het over en uit voor zijn tegenstander. Raimond heeft ondertussen zijn stelling weer onder controle gekregen door een slimme Dame-ruil.

t2_216:15

Thomas van Nispenrode concludeert dat kwal-winst er niet in zit en gaat zijn stelling verbeteren. Bij Sebas is het remise-aanbod afgeslagen en blijkbaar gaat zijn tegenstander toch op zoek naar een winstpad.

Ben heeft een vrij-pion gecreeërd en nu is de vraag in hoeverre dit voldoende zal zijn om zijn tegenstander te verontrusten. We wachten het maar even af. Bij Steven en ook Mathieu gaat de klok een steeds belangrijkere rol spelen. Bij Mathieu is een stukje van zijn voordeel na wat afruilen ook verdwenen. De vraag is of hetgeen resteert voldoende zal zijn. Bij Steven is de plus niet meer aanwezig maar is de stelling ook zonder meer complex te noemen. Wel oppassen dat deze niet verbonden vrijpionnen in de schoot geworpen gaat krijgen.

Bij Rein wordt lustig met de stukken geschoven zonder dat er echt iets lijkt te gebeuren. Als je tegenstander echter een rating van 2197 heeft maak je je wel zorgen.

16:20

Bij onze vrienden van het eerste worden de zegeningen geteld nu ook Fabio het punt pakt. De 400 ratingpunten verschil betalen zich toch uit. Tevoren balend als een stekker maar nu met een minzame glimlach loopt hij richting analyse-ruimte.

t3_2En ook bij De Toren 3 is het eerste puntje binnen. Jorick Laan gooit er nog twee stukken tegenaan en laat een lamgeslagen tegenstander achter. 1-0 aldaar derhalve. Ook Niels pakt even later het punt nadat zijn tegenstander kon kiezen uit 2 hele slechte keuzes: 2-0. Ondertussen heeft Raimond zijn gelijkwaardige stelling weten om te bouwen in een kwaliteit voorsprong.

16:40

Bij De Toren 2 pakt Sebas zijn remise. Bij Mathieu is er meer sprake van "moeten berusten in". Maar met 4 minuten op de klok heeft het weinig zin om daar te gokken op een nog niet bestaande winstweg.

Bij Thomas dreigt herhaling van zetten. Bij Steven is alle voordeel wel weg en staat hij inmiddels tegen twee verbonden vrijpionnen aan te kijken. Voor Ben wordt het ook tijd om op zijn tellen te gaan letten. Ook daar nog maar vijf minuten op de klok. En na de ruil van dames lijken de grootste problemen van zijn tegenstander ook weg te zijn.

Raimond wint na een mooi slotoffensief: 3-0. Jan Willem heeft in een remisestand een pion weten te winnen. Die kan beslissend zijn. Ron staat verschrikkelijk onder druk. Houdini zou het zelf moelijk krijgen om hier nog een oplossing voor de te vinden. Toch geeft hij niet op! De kans dat er op bord 8 meer dan remise uitkomt is uitermate klein. Ik moet richting de partij van Iris, want die komt in tijdnood en heeft nog geen 40 zetten gedaan.

17:00

Thomas MOET door maar heeft eigenlijk niets om op te spelen. Bij Rein is de tijdnoodfase ook voorbij en daar zijn nog wel wat remise-kansen. Mocht ie die uit het vuur slepen dan mag hij op de schouders.

Bij Toren 3 is Karl heelhuids door de zinderende tijdnoodfase gekomen. Hij had eigenlijk een Toren moeten winnen volgens Jorick die voor Karl aan het noteren was, maar helaas had hij het niet gezien. Toch heeft hij er een pion aan over gehouden en die moet beslissend kunnen zijn. Ondertussen heeft Fred helaas verloren. Zijn eindspel met 1 pion minder was niet meer op remise te houden. Nog steeds gaan we voor de volle winst: 3-1.

17:15

Iris Roelofs pakt remise als ze gezien heeft dat Karl niet meer kan verliezen. We zijn er bijna! 3,5-1,5. En as we speak confronteert Karl met een vooropgezette paardvork. De tegenstander kijkt dit paard in de bek en zoals een ieder weet dient een gegeven paard dus juist niet in het mondje koekeloeren. De Toren 3 wint dus sowieso.

17:25

Bij De Toren 2 beginnen er ook weer kansjes op 4-4 te komen nu de TC en tegenstander van Thomas even een mindere voortzetting doet. Eigenlijk moet Thomas nu gewoon winnen. Ben verdedigt knap en mag blijven hopen. Rein heeft zonder enige twijfel tot dusver al een dijk van een partij gespeeld en staat nog steeds niet veel minder dan zijn tegenstander.

Bij De Toren 1 ondertussen sleept Marcella een halfje binnen waar Noud het punt aan de tegenstanders gunt.

t1_2

18:00

Thomas wint. Ben verliest. En dus hebben we wél een MP aan deze match overgehouden en dat is al knap. Maar bovenal speelt Rein nog steeds en kan dus heel misschien de stunt compleet maken.

Thomas heeft van mij geen remise mogen aannemen en dat betaalt zichzelf uit (af en toe moet je jezelf als TC een schouderklopje geven :-)). Ben manoeuvreert zijn koning naar het verkeerde veld in het eindspel en dat is dan ook het einde van zijn spel. Hopen, duimen bidden en meer bier moet ons nu verder gaan brengen.

Jan-Willem pakt remise voor De Toren 3:

t3_118:10

Toren 3: Ron wil niet achterblijven. Hij staat een kwaliteit en pion achter in een eindspel van Toren/Dame/4 pionnen tegen Loper/Dame/ 3 pionnen. Maar wel met een half uur voorsprong en de tegenstander heeft nog maar 9 minuten. Kijken of hij de overwinning nog zoeter kan laten smaken. Sowieso is het een fantastische middag. Toren/VSV 1 heeft gewonnen. Nadat Etienne met heel moeite het wedstrijdpunt heeft binnen gebracht, vocht Tjaart nog even tegen beter weten in door, maar moest uiteindelijk toch zijn vlaglaten vallen. Bij alledrie de teams wordt nog één partij gespeelt. Ron probeert nog een halfje of misschien nog wel meer binnen te halen. Rein houdt vol, want een halfje zou de volle winst binnenbrengen en Mees kan in de laatste seconden vaak nog de partij binnenhalen.

Ron komt weer op gelijke hoogte. Hij moet alleen nu nog een vrijpion tegenhouden.  Ron speelt koel door en pakt ook nog eens de volle winst:  een puike 6-2 overwinning.

18:15

Rein moet uiteindelijk toch berusten in het feit dat zijn tegenstander het punt gaat pakken. En dus wordt het 4-4. Een resultaat waar we best content mee kunnen zijn.

Bij De Toren 1 moet Mees accepteren dat zijn tegenstander het eindspel foutloos uitspeelt en het punt mag noteren. Gelukkig voor ons behaalt Etienne wel de overwinning en daarmee is een 5½-4½ overwinning een feit.

19:00

Na afloop wordt door HMC nog nagenoten met friet en andere snacks uit de keuken. Wij ruimen de spullen op en er komt een einde aan een geslaagde dag voor De Toren.

De standen:

bib_t123

Heerlijk spelen in deze ruimte.

bib_analy

Analyseren is hier geen straf.