In een rumoerig Olympuscollege stond gisterenavond het eerste gedeelte van de ontmoeting tussen De Toren / VSV 2 en HMC Calder 3 op het programma. Een tweetal wedstrijden zou vooruitgespeeld worden, de overige 6 staan op zaterdag 6 oktober op de kalender.

We wisten dat HMC sterke spelers naar Arnhem zou sturen, dus werden Jeroen van Onzen en invaller Justin Gunther geplaatst voor de loodzware taak om géén hatelijke nul op het scorebord te hebben staan aan het eind van de avond.

In een aangepast speeltempo (1 uur en 45 minuten voor 35 zetten + 15 minuten voor de rest van de partij) moesten we proberen om alle partijen te beeindigen voor het alarm zou inschakelen. Onder aanmoediging van Mathieu, Niels, Dick, Bart en af en toe Mees, Noud en Fabio was de ambiance prima.

Justin mocht met zwart aantreden op bord 1 tegen Jeroen van de Bersselaar (2182), buurman Jeroen had in Frits Obers (2045) ook een pittige tegenstander.

Non-playing captain Jeroen Kruiver zou later ten tonele verschijnen, waardoor ik de gasten welkom mocht heten in onze arena. We hadden Jeroen Kruiver nog wel tijdig bereikt om hem te vertellen dat er geen bier in het Olympus was, of hij even een kratje kon meebrengen. Makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan. Een tweetal politiecontroles tussen Rijkerswoerd en Olympus (Er zou immers een Project X feest georganiseerd worden) zorgden ervoor dat Jeroen alle zeilen moest bijzetten om de krat bier toch mee te mogen nemen. Welke agent gelooft er nu immers dat je onderweg bent naar een schaakwedstrijd en dat ze daar geen bier meer hadden.

Maar goed, back to business. Justin had vanaf zet 1 een terughoudende positie aangenomen en gaandeweg kreeg hij een steeds dreigender uitziende aanval over zich heen. Jeroen kreeg, behoorlijk verrassend, na 9 zetten een remiseaanbod, hetgeen door hem vriendelijk geweigerd werd.

Na een uurtje spelen stond Justin ronduit moeilijk, hij had vrijwel geen bewegingsruimte en het was wachten op de fatale tegenstoot door zijn tegenstander. Jeroen had in de opening een pion cadeau gedaan maar het leek er niet op dat deze nog ooit teruggezien zou worden. Prognose van dat moment 0-2 (met heel misschien een halfje voor Jeroen)

Maar de heren lieten zich niet kennen. Jeroen broedde op een strijdplan en geleidelijk kreeg hij een iets betere positie. Justin leek te beseffen dat verder afwachten een zekere nederlaag zou betekenen, dus hij dacht na over een tegenaanval. Dat was echter nog niet zo makkelijk, zijn stukken en pionnen stonden voornamelijk elkaar in de weg. Veel stukken richting aanval verplaatsen betekent daarnaast ook verdedigend veel ruimte cadeau geven, dus opletten geblazen.

Jeroen bleek een mooie aanval bedacht te hebben. Na materiaal op f7 geofferd te hebben, kreeg zwart een aanval over zich heen met dame en paard. Een fatale aanval!! Frits steekt zijn hand uit en Jeroen haalt het punt binnen.

Tussenstand: 1-0 !!! Heerlijk, we staan voor!! Dat hadden we nooit durven hopen.

Alle ogen zijn nu gericht op Justin. Hij denkt en denkt en denkt en etc......

Dan besluit hij tot een paardoffer, het opent een diagonaal waardoor de zwarte dame van Justin ten strijde kan trekken. De tegenstander denkt lang na over zijn volgende zet en besluit op het offer in te gaan. Snel verplaatsen alle toeschouwers zich richting gang. Ze overleggen allen met elkaar. Zou Justin een goed offer geplaatst hebben? Krijgt hij nu een goede vervolgaanval? Kan hij winnen? Niemand weet het zeker maar het gevoel is goed. Jeroen van de Bersselaar besluit zijn koning te gebruiken om zijn aangevallen stuk te verdedingen. Een slechte keuze, want de toren van Justin kan nu snel in de aanval betrokken worden en dan valt definitief het doek.

We staan 2-0 voor !!! Hoe is het mogelijk? Over een week mogen we proberen het af te maken tegen HMC Calder 3.

Natuurlijk gaan we proberen om wederom 2 matchpunten aan ons totaal toe te voegen. Gaat dat lukken? Komt allen kijken!!!