Afgelopen zaterdag werd in Duiven het jaarlijkse WDC rapid toernooi gehouden.
Uiteraard deden hier ook Torenaren aan mee en niet zonder succes.

WDC had dit jaar graag gerekend op hetzelfde of nog meer deelnemers als vorig jaar.
Ondanks dat ‘ schaak-celebrity’  Hans Bohm  in groep A  aanschoof kwam helaas deze verwachting niet uit. Het mooi weer heeft daarin waarschijnlijk geen rol gespeeld maar meer dat er in den lande een aantal andere (grote) toernooien samenvielen met het WDC rapid toernooi.

Dit jaar waren de deelnemers in 4 groepen verdeeld,  Groep A +1900, B +1700, C +1450, D Huisschakers (<1450).
Er speelde relatief veel 0 ratingspelers in de D poule, en de rapid regels waren aangepast aan het waarschijnlijke hoge ‘Noob’ gehalte. Je mocht niet reglementaire zetten terug nemen zonder consequenties voor de partij.. Wellicht een idee om volgend jaar ook geroutineerde clubschakers uit dit veld te houden zodat een ‘echte huisschaker’ een goede kans heeft om zich ‘huisschaker kampioen’ van Duiven te kunnen noemen.
Het schaak niveau van sommige spelers in deze groep was niet echt hoog, zo moest een geroutineerde Torenaar zijn tegenstander de regels van En passant slaan uitleggen. Dat deze huischaker kansloos van het bord ging, dat laat zich wel raden.

In de C poule helaas geen jubelende feiten voor een sterk vertegenwoordigd groep Torenaren. Het enige nieuwsfeit was dat ondergetekende en H. Derendorp het voor elkaar niet onder wilde doen en bij de inschrijving besloten om gezamenlijk, op papier veel sterker dan zijzelf , in de C groep te gaan spelen. De onderlinge strijd tussen de heren in deze poule bleef onbeslist, allebei hetzelfde resultaat.

Succes was er wel in de B poule, Fabio Bravo werd daar 1e. Geen één partij verloren. Bravo!!

In de A poule een aantal corveeën. IM Hans Bohm kreeg een draai om zijn oren van Rik Roelofs en moest daardoor genoegen nemen met remise. Noud Lentjes keek de kunst van Rik af en deed er nog een schepje bovenop, Hans gaf zich meteen gewonnen.
Noud wist ook nog GM Viesturs Meijers te verslaan. Een overtuigende 6e plaatst onder alleen maar titels. Als jij zo doorgaat Noud dan zit er binnenkort ook een titel voor jou in! Prima gedaan.
IM Ruud Jansen, trainer bij de Torenjeugd, haalde een uitstekende 3e plaats.

Verder ging een Torenteam, Fabio Bravo, Mees van Osch, Noud Lentjes aangevuld met IM Ruud Janssen met de felbegeerde Teamprijs naar huis, een DGT klok.

En met  enige trots kan ik nog vermelden dat ondergetekende ook nog een prijs voor de speler met de meeste punten uit de gemeente  Overbetuwe heeft ontvangen. De prijs was speciaal door de gemeente Overbetuwe ter beschikking gesteld voor dit doel.

Overigens ging er ook dit keer niemand zonder prijs naar huis, wie bij het weggaan het eerste bij de uitgang was kreeg een bakje aardbijen mee. Voor de laatkomers was er een appeltje voor de dorst.

Op de site van WDC kun je de rangen en standen inzien. Bij sommige spelers is bij zijn stand een foto van hem/haar geplaatst, tevens kun je daar het verslag van dit prima georganiseerd toernooi lezen.

Reikimaster0