Op zaterdag  25 oktober 2014 is het PK van de OSBO van start gegaan te Voorst. Lodewijk Entrop en Geert van Hoorn strijden 5 zaterdagen de komende maanden in dit PK. Wat is eigenlijk het PK van de OSBO?

Hoeveel mensen die de Torensite lezen weten wat het PK van de OSBO is? Ongetwijfeld velen, maar ik hoorde er pas een paar weken geleden van.  En ik denk dat vele ouders van de schaakjeugd van de Toren die de site volgen, er ook nog nooit van hebben gehoord. Daarom eerst een korte toelichting.

1steklasseDe jeugd is bekend met het PJK (Persoonlijk Jeugd Kampioenschap) van de OSBO dat tussen kerst en oud en nieuw gespeeld wordt en waar de NK tickets worden verdeeld. Het PK (Persoonlijk Kampioenschap) is het volwassen broertje van het PJK. Bij het PJK wordt er gespeeld in 5 leeftijd klassen en bij het PK in 3 niveau klassen en een veteranen klasse. Voor de veteranen klasse moet je geboren op of voor 1 januari 1955 zijn en er worden er 5 ronden op 5 zaterdagen gespeeld.  5 veteranen schreven zich in.

Toch kan je als oudere schaker ook gewoon meedoen, maar dan moet je 2 ronden op een zaterdag spelen. De hoofdklasse is toegankelijk voor OSBO schaker met een minimale rating van 1800. Deze groep is nog niet begonnen. Ze spelen 5 ronde op 3 zaterdagen in 2015 (Zwitsers).  De eerste klasse is voor de schakers met een maximale rating van 1900, hierin speelt Geert in een speelveld van 17 deelnemers. In de tweede klasse speelt Lodewijk Entrop met 22 deelnemers, hier is de maximale rating 1600. Speeltempo  is  1 uur 40 minuten vermeerderd met 10 sec vanaf zet 1. Eerste pot start om 10 uur en tweede pot om 14:30 uur.

2deklasseKortom alleen geschikt voor schakers die er eens lekker voor gaan zitten, dat is voor de meeste jeugd niet weggelegd maar in Voorst waren toch enkele jeugd spelers te vinden.  Zoals Marit Adema (2003) spelend voor SV Meppel en Anne-Marie Hulleman (2001) spelend voor de Schaakmaat. In 2013 was zij derde bij het NK D voor meisjes. Familie Hulleman is goed voor drie deelnemers aan het PK OSBO. Anne-Marie had haar vader en opa meegenomen. De tweede ronde mocht Anne-Marie tegen haar opa aantreden, ze verloor.

geertVader Hulleman was de eerste tegenstander van Geert. Het was een lange partij die bijna gelijk op ging. Geert stond iets slechter (pionnetje achter, maar aardige stelling) en sloeg een remise aanbod af. Met beide nog 10 minuten op de klok trok Geert een truckje uit zijn repertoire en won. Geert is gek op truckjes en kent er een heleboel. De tweede ronde kwam Geert uit tegen een leeftijdgenoot: Bas de Boer uit Meppel. Geert speelde een Wolga gambiet. De strijd ging ook hier gelijk op, Geert stond deze keer ietsje beter. Het spel eindigde bruut doordat Bas zijn dame cadeau gaf aan Geert en kort daarna opgaf.

In de eerste klasse zijn er nog maar 3 schakers met 2 uit 2. Geert wordt vergezeld door  Martin Weijsenfeld  (ASV) en Henri Jansen (Voorst). Martin (2de geplaatst) won van Marco Beerdsen (Schaakstad Apeldoorn) en Wim Jongejan (Veluwe S.G.). Henri had de eerste ronde een reglementaire bye en won in de tweede ronde van Dick van der Klis (Schaakstad Apeldoorn).  Geert is vijfde geplaats en het is een mooi speelveld voor Geert, die  duidelijk weer uit is op een leuke aanvulling op zijn zakgeld.

lodewijkLodewijk (14de geplaatst) begon tegen Stef Boog (Pallas en Voorst, 3de  geplaatst) met een prachtige overwinning met zwart. Stef heeft ruim 150 rating punten meer dan Lodewijk. In de tweede ronde speelde Lodewijk met wit tegen Raymond Jacobsen (De Schaakmaat, 1ste  geplaatst). De partij duurde 14 minuten. 1 minuut voor Raymond en 13 minuten voor Lodewijk. Een onbekende opening voor Lodewijk werd hem fataal. Hij heeft er heel veel van geleerd en zal deze kennis zeker binnenkort gaan toepassen bij de Toren. Bij deze, is iedereen gewaarschuwd.

Het PK wordt vervolgd op zaterdag 20 december in het Dorpshuis te Voorst, waar je vorstelijk kan schaken. Echt een hele mooie locatie met veel ruimte voor de deelnemers. In 2015 wordt gespeeld op 17 januari, 14 februari en 14 maart. Dit zijn ook de 3 zaterdagen dat de hoofdklasse speelt. Ben benieuwd of er dan nog Torenaren aanschuiven…..om vorstelijk te gaan strijden om het OSBO kampioenschap.

Meer foto’s kijken ga naar Picasa en voor alle uitslagen kan je terecht op de OSBO site.