In de B groep pakte Geert van Hoorn ongedeeld de eerste plaatst met 7½ uit 9. Justin Gunther verspeelde zijn kampioenstitel in de A groep door te verliezen in de laatste ronde. Hij werd derde. Rembrandt Bruil was de absolute rating stijger van de Torenaren met een TPR van 1715 terwijl hij een rating had van 1220. Héééél goed. Bart Von Meijenfeldt behaalde een achste plaats in de Open groep met 6 uit 9.

In het Open Nederlandse Schaak Kampioenschap deden  22 Torenaren mee. Al hun resultaten worden vermeld in het overzicht aan het einde van het verslag.

vierkampVierkamp

Op maandag begon de vierkamp.  Anna en Sara Martinez en Mark Bakker maakten hun debuut op een groot senioren toernooi.  Heel verstandig om dan te beginnen met de vierkamp. Ze hadden plezier en schaakten heel goed. Dat kleine grut levert altijd mooie plaatjes op. Volgend jaar misschien het zes rondige toernooi?

Quirine Naber, Bart Borm en Tony Hogerhorst waren ook van de partij in de vierkamp. Alle drie haalde ze een 1½ uit 3.

De eerste 5 rondes van het grote toernooi had ik al beschreven, laat ik verder gaan met ronde 6 t/m 9 en een terugblik op het gehele toernooi.

Lodewijk Entrop in groep C had een mooi tweede deel. Hij was niet helemaal tevreden omdat hij wel punten had laten liggen.  Hij was te zien op een foto in de Gelderlander.

markannasara3

geert_prijsGroep B

In de B groep pakte Geert van Hoorn de titel en 200 euro. Na ronde 7 stond hij gedeelte eerste en na ronde 8 ongedeeld d eerste en dat hield hij vast. Als moeder ben ik natuurlijk apentrots.

Rembrandt Bruil ging als een speer ook het tweede deel van het toernooi. Een rating van 1220 is natuurlijk veel te laag. Zijn rating per 1 augustus is al veel hoger: 1415 (+195). Hier gaat door dit toernooi wel weer 100 of zo bijkomen.  Hij gaat hard, heel hard vooruit. Ben erg benieuwd wat hij in Borne gaat doen (Open Nederlands Jeugdkampioenschap).

Raimond Vastenhout verloor in ronde 5 en 6 maar won toen weer drie ronden op rij. Een mooie prestatie. Dick Vliek speelde heel mooi op zijn niveau door.

justinronde9Groep  A

In groep A kon Justin Gunther zijn ongeslagen race niet vol houden.  In ronde 6 noteerde hij een remise, maar bleef ongedeeld eerste. Ronde 7 was hij afwezig i.v.m. privé omstandigheden. Maar na ronde 8 stond hij weer  eerste, maar de laatste ronde deed hem de das om, hij verloor en zakte terug naar de brozen plek. Toch een mooi toernooi voor Justin. Justin maakte mij er op attent dat Nick Beijerinck mee deed.  Nick speelde de laatste 2 jaar niet, maar daarvoor jarenlang bij de Toren en in Toren 1.  Misschien staat hij niet meer bij de Toren op de ledenlijst, maar hij hoort er volgens Justin toch wel bij. Hij heeft het schaken nog niet verleerd. Zijn TPR was iets hoger dan zijn rating. Knap na 2 jaar niet actief te hebben geschaakt.

Jasper Zwirs is hij wel of geen Torenaar?  Hij wist het zelf eigenlijk niet. Afgelopen seizoen speelde hij voor Toren A2 en komend seizoen……? Jasper had een dramatisch start in het toernooi, maar kwam goed terug met  3½ uit 5 in de laatste ronde. Zijn uiteindelijk plaats was daardoor nog wel redelijk, maar zijn TPR…. Gauw vergeten.

Frank van Hoorn deed het omgekeerde. Hij begon heel goed, maar na zondag  voelde hij zich niet fit en accepteerde in ronde 6 snel een remise tegen Bent Schliepfenbauer . Ondanks dat hij zich niet lekker voelde, was hij niet ziek genoeg om thuis te blijven en speelde door en verloor drie keer op rij van spelers met een rating van 2025, 2122 en 1912. Niet echt vreemd,  Frank zijn rating is 1778, (wel te laag hoor). Met een TRP ruim boven zijn rating bleef het een goed resultaat . Bij Noud Lentjes ging het beroerd.  De laatste ronde was hij niet aanwezig, waarschijnlijk ziek.

open_bart_en_etienneOPEN NK

In de open groep keek ik het meeste naar Thomas Beerdsen, hij was echt goed bezig. De kleine Feyenoorder is een grote schaker aan het worden.  Een TPR boven de 2400. Wanneer gaat Thomas op voor zijn eerste IM norm. Bart Von Meijenfeldt was de beste Torenaar, maar haalde geen IM norm. De laatste rond won Bart met zwart van Jorden Van Foreest  Heel mooi. Etienne Goudriaan  kwam iets terug in het toernooi, maar zal absoluut niet tevreden zijn. Joost Offinga was niet in goeden doen net als Etienne. Mees van Osch speelde naar behoren.

De Rus Viatsjeslav Ikonnikov won het open Nederlandse titel op.

De laatste ronde won  hij van de Duitse grootmeester Daniel Hausrath en kwam hij in de eindstand op 7 punten. Dat was evenveel als de Indiër Deep Sengupta, die in zijn laatste partij met remise genoegen moest nemen tegen de GM  Roeland Pruijssers spelend in Apeldoorn. Op basis van weerstandspunten ging de titel naar Ikonnikov, eindelijk.  Hij was er al vaak dichtbij.
Pruijssers eindigde op de gedeelde derde plaats met 6,5 punten als beste Nederlander en daarmee plaatste Roeland zich voor het Nederlands kampioenschap 2015.

bartvonm etienne  thomas   joost
Bart Von Meijenfeldt