Frank van Hoorn steeg ver boven zichzelf uit (TRP 500 boven zijn rating), maar ook Geert van Hoorn, Noud Lentjes en Thomas Beerdsen deden het zeer goed tijdens het Open Limburgs schaaktoernooi (pinksterweekend). Bart von Meijdenfeld, Jorick Laan, Marcella Gunther en Steven Glasbeek deden het goed. Mees van Osch en Ruud Janssen speelde op hun niveau. Alleen Etienne Goudriaan en Joost Offinga vielen tegen. Er werd behalve over het schaken vooral over het weer gesproken. Het was eigenlijk te warm om te schaken.

sporthalTijdens het Jeugd NK schaken te Rotterdam waren flyers aanwezig van het Pinkstertoernooi in Maastricht. Maastricht spraak mij wel aan en de jongens waren we in voor een weekend schaken. Er moest nagegaan worden of het wel paste in onze familieagenda. Gelukkig viel de proefwerkdruk mee en twee weken geleden namen het besluit om te gaan. We hadden het idee om in Maastricht in een hotel met een 2 en 3 persoonskamer te gaan overnachten . Na 2 avonden op het internetten te hebben gesurft, bleek alles vol te zitten. Het werd een huisje in een park bovenop de berg van Gulpen. We genoten volop het heuvelachtige landschap van Zuid Limburg in de ritjes tussen het park en de sporthal.

zaal

ruud en joostOndanks de file rond Maastricht waren we ruim op tijd. Helaas moesten we lang wachten want het toernooi begon ruim een half te laat. De speellocatie was de sporthal Geusselt, naast het station De Geusselt (van MVV). Wel iets kleiner stadion dan de Kuip in Rotterdam, maar wel weer bij een voetbalstadion. Ook heel handig was de McDonald tegenover de sporthal. De sporthal was ruim genoeg voor bijna 400 deelnemers verdeeld over 3 groepen. 7 GM en 7 IM deden mee. De helft van de deelnemers kwamen uit het buitenland en deden maar liefst 19 nationaliteiten mee. Frank speelde tegen een Canadees , Duitsers , een Belg en 3 Nederlanders. Geert speelde tegen 3 Duitsers en 3 Nederlanders. Er deden vooral veel Duitsers en Belgen mee. Ook drie Grieken, de 3 broers Loutragtis (Dimitrois, Paris en Marois van “Het Kasteel”).

geert startDonderdagmiddag had ik een Belgische arbiter aan de telefoon. Frank had zich ingeschreven met zijn KNSB rating van 1789 voor de B groep. Tot 1750 mocht je meedoen in de C groep. Nu had Frank per 1 juni een Fide rating gekregen van 1665 vertelde de arbiter mij. Dit was op basis van zijn zeer matige prestatie op het Jeugd NK. Met deze rating mocht Frank in de C groep spelen en had dan veel meer kans op een leuk geld bedrag. Geert met een rating van KNSB rating van 1695 mocht eigenlijk niet meedoen in de B (minimum 1700). Echter nu ik toch een arbiter aan de lijn had, kwam Geert ook ter sprake en hij mocht als hij wilde toch in de B groep spelen. Dat de beide jongens kozen voor een sterke groep boven een grote kans op een geldprijs, dat verbaasde mij niks. Geert was als 126ste geplaatst en Frank 129ste van de 132 deelnemers in de B groep. Ze konden spelen zonder prestatiedruk. Frank ging voor de 50% score en Geert….gewoon lekker spelen.

geert snelschaakFrank begon tegen een Canadees, hij won. Geert verloor geen schande tegen een dikke 1900 speler. Tweede ronde won Frank weer en Geert pakte remise. Geert had nog ruim de tijd om te gaan snelschaken tegen Manuel Bosboom.

Zaterdagmiddag/avond namen ze een bye en gingen heerlijk tennissen. Even wat anders. Zondag gingen ze weer verder met winnen in ronde 4. Frank belandde op bord 2 met 3½ uit 4 voor de avond partij (5de ronde). Hij deed echt mee voor de prijzen. Hij speelde slecht en verloor kansloos van Joris Broekmeulen, die uiteindelijk kampioen werd in de B. Geert pakte weer een vol punt. Voor hem 2 uit 2 op de Eerste Pinksterdag. Het toernooi kon eigenlijk niet meer stuk. Ze deden het beide goed.

frankMaar ze hadden nog wat over en gingen door. De ochtend partij was een makkie voor Frank. Geert haalde een remise. Wij waren Maastricht in gegaan voor een stadswandeling. Om 15 uur hadden we genoeg van de warmte en gingen terug naar de sporthal. We hoopte dat de jongens snel klaar zouden zijn zodat we vlot naar huis konden. Maar het liep een beetje anders. Geert was binnen de 3 uur klaar met een prachtige overwinning, maar bij Frank stond het vast. Een remise aanbod van Frank werd door de Belgische afgeslagen.

frank belgHongerige besloten we maar te gaan eten bij de McDonald. Geert had al gegeten, maar at vrolijk nog een maaltijd mee. Het werd donker boven de sporthal, de wind nam toe. Code rood voor Zuid Limburg. Er was zwaar weer op komst. Bij terug komst in de sporthal stond Frank beter, pionnetje voor. Wij gingen weer verder met wachten. De Belgisch deed haar uiterste best om remise te houden. Frank bleef geconcentreerd achter zijn bord zitten. Hij ging het gevecht aan en ging door totdat de tegenstander na 4 uur en drie kwartier opgaf. Ze keek nog eens minachtend naar zijn naambordje met de rating van 1665 erop. “Die rating klopt echt niet”, was een terechte opmerking, die bevestig werd door een TPR van 2183. Ook Geert met een TRP van 2007 had het heel goed gedaan. Dit weekend hadden de jongens schaakvuurwerk laten zien.

frank prijsFrank wilde ook nog even naar de McDonald maar de 30 meter naar de buren was te groot i.v.m. het noodweer. Het hoosde en onweerde. Nu mochten we weer verder gaan met wachten, namelijk op de prijsuitreiking. Gezien het noodweer was dit ook erg verstandig. De prijsuitreiking was vertraagd, maar uiteindelijk mocht Frank zijn envelop in ontvangst nemen als gedeeld tweede met 5 andere (waaronder Thomas Slijper van de Cirkel uit Ede). 148 euro en 75 cent, Joepie. Maar goed dat Frank voor de B had gekozen. We reden achter het onweer aan en waren om 22:30 thuis.

thomas ruudMaar er was meer schaakvuurwerk van Torenaren. Neem nu Thomas Beerdsen. Na 3 ronden 2½ punt en spelend op bord 6. Hij liep met een grote grijns rond. Het leek wel of hij vleugels kreeg. Hij speelde heel goed en maakte geen foutjes. Hij speelde 2 keer tegen een IM (winst en remise). Hij pakte ook een remise tegen een GM (Spike Ernst). Thomas was speciaal naar Limburg gekomen om tegen 2 andere torenaren te spelen namelijk: Bart Von Meijenfeldt (remise) en Noud Lentjes (Thomas wint). De laatste partij speelde hij naast Ruud Janssen om te proberen nog een gedeeld tweede plek te bemachtigen. Dan moest Thomas winnen. Dit lukte niet. De jonge talentvolle Tycho Dijkhuis bleek een geduchte taaie tegenstander te zijn, die niet boog voor Thomas en zo werd het remise. Thomas werd gedeeld zesde met acht andere, waarvan 3 GM, 2 IM en een WGM. Dat is een gezelschap waar je trots op mag zijn om bij te horen.

prijs t

Ruud Janssen kon ook nog gedeeld tweede worden bij winst in de laatste rond tegen de jeugdige IM Quinten Ducarmon uit Zeeland. Ruud was lang bezig (meer dan 4½ uur) en deed zijn bril er zelfs bij af. Uiteindelijk werd het gewoon remise. Resultaat: Ruud nam samen met Thomas een envelop in ontvangst voor een gedeelde 6de plaats. Ruud verloor in de derde rond van Erwin L’Ami. Hij had zich goed voorbereid met een stelling die niet veel schakers beheersen. Helaas voor Ruud, bleek Erwin een van de weinige schakers die er wel raad mee wist. Ruud was kansloos. Hij was tiende geplaats en daar kwam hij ook op uit.
noudNoud Lentjes die dus van Thomas verloor speelde verder een prima toernooi. Een TPR van bijna 300 ratingpunten boven zijn rating. Dit kwam vooral door de winst op IM Andrei-Nesto Cioara (rating2438) in de 3de ronde.
bartBart Von Meijenfeldt die tegen Thomas remise speelde, speelde op zijn niveau. De laatste ronde kwam hij uit tegen Etienne Goudriaan. De beide heren vonden het veel te warm om lekker te schaken en besloten zeer vlot tot remise. Etienne  had beter door kunnen spelen want hij heeft uiteindelijk toch op de prijsuitreiking gewacht. Hij hiel zijn vriendin Marieke gezelschap, die in groep B speelde en samen met Frank voor een gedeelde tweede plaats een envelop in ontvangst nam. In Maastricht ging het voor Etienne meteen mis in de eerste ronde. Etienne verloor van Pieter Roggeveen (2211). In de 6de rond kon hij nog remise houden tegen de 14 jarig super talent uit Limburg: Max Warmerdam (gedeeld 6de met Thomas en Ruud). Etienne speelt in 2014 niet zo geweldig, maar met zijn studie gaat het goed.

Dan speelden in de A groep nog Mees van Osch en Joost Offinga. Beide heren haalde 3½ uit 7. Mees speelde op zijn niveau, Joost viel een beetje tegen. Joost hield het vooral op remise, namelijk 5 van de 7 partijen.

Erwin L'Ami won het toernooi met 6 uit 7. Hij was ongedeeld eerste.

steven jorickNaast Frank en Geert deden er nog 3 andere Torenaren mee in de B groep. Frank en Geert kwamen ze niet tegen. Maar Jorick Laan en Steven Glasbeek speelden in de 2de ronde tegen elkaar, Steven won. Steven speelde een goed toernooi. Jorick begon bijzonder slecht. Na 4 rondes had hij ½ punt. Maar hij wist zich te herpakken en won 3 keer op rij. Wat uiteindelijk toch nog een goed toernooiresultaat gaf.

Marcel Gunther deed mee voor de gezelligheid en was zelf het meest verrast door haar goede spel. Ook zij kreeg nog een envelop i.v.m. met een gedeelde achtste plaats.

Verder kwam ik ook nog 5 ASV spelers tegen. Bob Beeke speelde op zijn niveau. En twee vaders met hun zonen: Ruud en Pieter Verhoef en Frank en Bent Schleipfenbauer. De vaders vielen een beetje tegen en de zonen speelde netjes op hun niveau. Uit Deventer was er nog Max Van der Pavoordt, hij speelde een prima toernooi.

dimitriosIn de C groep deden de broers Loutragatis mee. Dimitrois en Paris speelde om de prijzen mee. Beide speelde een sterk toernooi in de top 10. Voor hun jongste broertje Marios was het te zwaar.

Wil je mijn foto’s zien van al de genoemde schakers klik dan hier.

Voor uitgebreide uitslagen en partijen ga naar de website van het Limburgs Open. Misschien is er volgend jaar Pinksteren wel weer een plekje vrij in onze familie agenda. Ik ben nog lang niet uitgekeken in Maastricht en omgeving. Het is net buitenland, met het heuvellandschap en het dialect.

Reikimaster0