Enkele dagen geleden werden we volledig verrast door een triest bericht, ons lid Renze Post is in zijn slaap overleden, hij was slechts 54 jaar oud.

Link naar rouwadvertentie Menselinq: Klik hier. (informatie over de uitvaart staat onderaan de rouwadvertentie)

Al vele jaren was Renze lid van onze vereniging, in een ver verleden als vaste deelnemer aan de interne competitie en de laatste jaren vooral als speler in T3 of T4 in de OSBO-competitie.

Daarnaast was Renze een frequent bezoeker van toernooien, ons Olympustoernooi stond steevast op zijn agenda. Een gezelligheidsschaker, vrijwel altijd genietend van een biertje en het gezelschap om zich heen.

Een vriendelijke man, meestal voorzien van een goed humeur, wist daarbij in de externe competitie zijn teamgenoten (en vooral de teamcaptain) tot euforie te leiden of wanhoop te drijven. Zijn onconventionele, creatieve spel was nou eenmaal niet geschikt voor een saaie remise.

Een mooie herinnering heb ik aan een externe wedstrijd van een jaar of 4 geleden, we speelden OSBO promotieklasse en terwijl iedereen in stilte geconcentreerd schaakte, was Renze verwikkeld in een moeilijke partij op bord 1 en werd hij langzaam ingesloten op het bord. Terwijl zijn tegenstander nadacht over de beslissende combinatie, zei Renze ineens luid "Zei jij nou remise?" om vervolgens luid lachend naar zijn verbaasde tegenstander te kijken.

Vaak moest hem tijdens deze externe wedstrijden verteld worden dat er nog partijen gaande waren en dat het gespreksvolume wel wat minder mocht, Renze was nou eenmaal in bezit van een luide stem en lach.

Renze, we zullen jouw gezelschap en schaakkunsten missen. We nemen afscheid van een karakteristiek lid en willen graag zijn familie en vrienden veel sterkte wensen met dit enorme verlies.

Namens Schaakvereniging De Toren,

Ben McNab