Welke resultaten behaalden Geert van Hoorn (Jeugd A), Anna Martinez (Meisjes B), Dries Wedda (Jeugd B), Sara Martinez (Meisjes C), Imre Woest (Meisjes C), Arthur Maters (Jeugd C) en Mika Rutjes (Jeugd C) in Assen?

A geert  B Dries  B anna

, 4 uit 9, TPR: 1160
Geplaatst: 7
de, Rating: 1332

Op zondag 23 april startte het Nederlands Jeugd Kampioenschap Schaken A, B en C. Het schaaktoneel bevond zich in het prachtige Drenthe; het van der Valk Hotel te Assen. 110 jeugdige schakers deden mee, waarvan 7 van De Toren. Na drie jaar in R’dam was het nu voor het eerst Assen. De organisatie had duidelijk bij R’dam gekeken want het liep soepel. Alleen de live borden vielen wel eens weg. De organisatie heeft diverse leuke verslagen gemaakt, foto’s en filmpjes. Bekijk het allemaal op de website:  http://njsk.nl/

zaal

saraMeisjes C: Sara en Imre

Sara speelt voor het eerst in meisjes C. Ze was derde geplaatst, dus de prestatiedruk was voelbaar. Na 4 ronde stond ze met 3½  uit 4 gedeeld eerste met Marrit Adema (Meppel). De dames speelde remise waardoor ze na ronde 5 nog steeds samen aan de leiding gingen. Toen ging het mis voor Sara, ze verloor van Eline Roebers (Amsterdam). Eline werd 2de, Marrit 1ste en Sara werd knap 3de. Gefeliciteerd.

Imre; OSBO kampioen meisjes C, speelde voor de tweede keer bij het NK meisjes C. Ze was jarig tijdens het toernooi, gefeliciteerd. In het veld 22 meisjes speelde ze net onder de top mee. Volgend jaar gaat ze naar de B meisjes.

arthuur mikaJeugd C: Arthur en Mika

Mika speelde in het achterveld van de 26 deelnemers en won verassend van Arthur in de 2de ronde. Arthur speelde in het begin van het toernooi als een krant. Na 4 rondes had hij nog maar een half puntje. Gelukkig kwam Arthur goed terug en haalde toch de 50%.

In de top kwamen we Rembrandt Bruil (Elst) tegen, die het in de barrages aflegde tegen Eelke de Boer (Groningen). Beide haalde 7½ uit 9. Daarna was er een gat.  Tycho Bruggink, Tim Grutter en Lewon Gevorkjan haalde 6 uit 9 en deelde de derde plaats.

annaMeisjes B: Anna Martinez

Vorige jaar 2de bij NK meisjes C. Nu voor het eerst bij meisjes B. 8 meisjes deden mee. Anna was tweede geplaatst. Het lukte haar niet haar favoriete rol waar te maken. Ze had wel veel lol en werd 5de. Wie weet lukt het volgend jaar wel.

Jeugd B: Dries Wedda

Dries is afgelopen jaar enorm vooruit gegaan, ruim 130 ratingpunten.

Toren 1 is heel blij met Dries. Hij sleepte al 3 bordpunten binnen in de KNSB competitie.

driesDries heeft het niet zo op jeugd toernooien. Vorige jaar bij de Jeugd C werd Dries 16de.  Nu was hij derde geplaatst. De druk was groot. Na 4 ronde stond hij ongedeeld aan de kop met 3½ uit 4. Toen kreeg hij de echte sterke jongens, die lekker in het toernooi waren gegroeid. Dries haalde net niet het podium met 5½ uit 9 (waarbij hij de complete top 8 voor zijn kiezen kreeg).  Zijn TPR en rating zijn dan ook nagenoeg gelijk, presteren onder druk op een jeugdtoernooi is geslaagd.

Oele Dijkhuis (Utrecht) werd met 7 uit 9 kampioen. Na barrages werd Tyro Bekedam (Amsterdam) 2de, Derk Kouwenhoven (Vijfhuizen) 3de en Kevin Nguyen (Rotterdam) 4de. De 3 heren hadden allemaal 6 uit 9.

Jeugd A: Geert van Hoorn

Een zeer sterk bezet toernooi met 4 deelnemers van 2400 plus en nog eens 3 deelnemers met 2300 plus. Totaal deden er 24 deelnemers mee waaronder Geert.  Vorige jaar was hij 11de bij het NK in de Jeugd B en nu 15de geplaatst in de Jeugd A.

De loting van Geert was zwaar. Hij speelde maar liefst 3 keer tegen een 2400 plus schaker. Alle drie met wit en alle drie verloren (analyses aanwezig, zie linken verder op in het verslag). Daar tegen overstonden 3 partijen tegen tegenstanders met een duidelijke lagere rating dan Geert. 2 keer zwart en één keer wit. Deze won Geert allemaal, maar niet altijd makkelijk. Dan zijn er nog drie partijen over en daar draaide het om, alle drie boven zijn rating maar onder de 2200. Hier pakte Geert 2½ uit 3 (alle drie met zwart).

In de verslagen worden enkele partijen van Geert geanalyseerd:

Ronde 1: tegen IM Casper Schoppers (http://njsk.nl/2017-04-23/jeugd-a-ronde-1/)
Ronde 3: tegen IM Lucas van Foreest (http://njsk.nl/2017-04-24/jeugd-a-ronde-3/)
Ronde 6: tegen IM Thomas Beerdsen (http://njsk.nl/2017-04-26/jeugd-a-ronde-6/)
Ronde 8: tegen Bas de Boer, Geert zijn OSBO concurrent. Geen saaie, maar spannende remise. (http://njsk.nl/2017-04-28/jeugd-a-ronde-8/ )

verslag

Gedeeld zesde was het resultaat met 5½ uit 9. De beste prestatie ooit op een NK voor Geert.

Robin Kevlishvili won de barrage van Lucas van Foreest en werd kampioen.  Max Warmerdam werd met 6½ uit 9, derde. Casper Schoppen en Thomas Beerdsen werden gedeeld 4de met 6 uit 9. En toen kwam Geert samen met Liam Vrolijk en Lars Vereggen met 5½ uit 9.

harrie irmaFoto’s

Mijn foto’s staan op Google plus. https://goo.gl/photos/876jw88R8SmdByrz7

Harry Gielen was de toernooi fotograaf. Hij maakt echt waanzinnig mooie schaakfoto’s. Blader ook eens door zijn foto’s. http://njsk.nl/fotos/

Tijdens de workshop die Harry gaf mocht ik met zijn fototoestel foto’s maken. Dat was mijn hoogtepunt van het schaaktoernooi.