Aan het Open Nederlands Jeugdschaak Kampioenschappen deden van de Toren mee: Elmar, Anna, Sara, Geert, Rembrandt en Jasper.

265 deelnemers deden mee aan het Open Nederlands Jeugdschaak Kampioenschappen te Borne van 3 t/m 8 augustus 2015. De organisatie zetten weer een prima toernooi neer met prachtige verslagen, live borden enz. Het aantal Torenaren, die dit jaar meededen was erg beperkt. Jammer, want ook voor de jeugdige schakers (E, F, G en H) is het een zeer geschikt toernooi. Zij kunnen twee toernooien achter elkaar spelen (per leeftijdsgroep en daarna gecombineerde groepen) of voor één toernooi kiezen, hierdoor hoeven ze minder dagen te spelen, waardoor het prima te doen is. In deze jonge leeftijdsgroep deden geen Torenaren mee.

zaal B

ElmarElmar Roothaan speelde voor het eerst op een meer dagen toernooi. Hij was één van de 63 deelnemers in de D. Hij schaakte 5 interlands: 2 keer tegen een Belg, een Deen, een Spanjaard en Wing Ki uit Hong Kong. Meestal ging het heel goed bij Elmar op het bord, niet altijd. Hij gaf een partij op en kwam er daarna pas achter dat zijn tegenstander al door zijn tijd was.  Zo gaf hij een punt weg. Dat zal hem nooit meer overkomen. Hij behaalde een prachtig 6de plek met 8½ uit 13. Van Elmar gaan we komend seizoen meer prachtige resultaten zien, hij is heerlijk fanatiek.

SaraOok Sara Martinez deed mee in de D. Ze had het zwaar en het wilde niet helemaal lekker gaan. Ze haalde net de 50% niet. Gewoon doorgaan Sara, de volgende keer lukt het vast en zeker wel.

In de C deed de zus van Sara mee: Anna Martinez. In de C deden 58 deelnemers mee waarvan 15 meisjes.

annaAnna ging prima van start met  3½ uit 5 waarbij ze mooie resultaten behaalde tegen zware tegenstanders. In deze fase deed ze nog mee voor de meisjes titel.  Ik denk dat ze nog niet helemaal fit is, want uit de laatste 4 partijen wist ze nog maar 1 punt te scoren. Ze werd 9de meisje. Ze kan terug kijken op een prima toernooi.

geertIn de B deed Geert van Hoorn mee. Vorig jaar was hij nog C maar speelde al mee bij de B. Hij werd toen gedeeld eerste, nu was hij als tweede geplaatst. In een veld van 33 deelnemers startte Geert met wit tegen Christiaan Beukema die 18de geplaats was. Geert verloor, dat deed pijn. In de derde ronde verloor hij nogmaals met wit van een dame met een rating van 1414 (dus ruim 400 punten minder).  1 uit 3, tja dat is echt balen. Dat deed Geert ook wel eventjes, maar toen keek hij weer vooruit en vond het nog steeds een leuk toernooi.  Volgend jaar mag hij het nog een keer in de B gaan proberen of zal hij kiezen voor de A?

Rembrandt Bruil Is een zeer talentvolle jeugdschaker die nog een Dtje is. Hij koos voor de A groep zoals meer jeugdige talenten doen. De eerste ronde was hij niet van de partij. Hij had net als Geert geen geweldig toernooi. Op naar de volgende wedstrijden.

rembrandtJasper

Jasper Zwirs die ooit in de meesterklasse voor Toren A1 uit kwam was heel goed bezig. Hij was vaak te vinden op de live borden. Hij speelde tegen de toppers en werd zelf ook een topper. Helaas viel hij net buiten de prijzen met een vierde plek.

Voor alle uitslagen en dag verslagen ga naar de website van het ONJK. Er zijn ook veel foto's te zien o.a. van Harry Gielen. Hij is echt heel goed in het maken van schaakfoto's.

De data van volgend jaar ONJK  is al bekent: 8 t/m 13 augustus 2016 te Borne. Ik hoop dat er dan weer meer torenaren meedoen vooral in de jonge groepen.

Resultaten overzicht Torenaren

Groep