GOUD voor Ilan en Jian en heel veel meer

Op zondag 3 mei is het voorlaatste IJSCO toernooi van 2015 gespeeld en wel bij het Kasteel uit Wijchen.
De organisatie was weer als vanouds goed en alle kinderen konden naast het schaken mee doen met allerlei puzzels en spelletjes.
Zoals het grote schaakstukken spel buiten, hoe snel kun je de schaakstukken weer in de beginstand zetten, woordzoeker en allerlei schaakopgaves, wat weer in het programmaboekje stond. Wat dat betreft een voorbeeld voor andere verenigingen.

Maar het ging natuurlijk om het schaken en daar deden weer een leuk aantal torenaren aan mee.
Ik heb van vele mooi en vele minder mooie partijen gezien. Van een aantal heb ik een foto shoot kunnen maken. Helaas niet van iedereen, Zal in het vervolg proberen om er meer te maken.

Maar de hieronder staande partijfragmenten heb ik vast kunnen leggen.
Bijvoorbeeld Sietse Twijnstra. Hij speelde een wat ongelukkig toernooi. In het begin verloor hij onnodig veel partijen. Op het moment dat het spannend wordt overziet Sietse de situatie soms niet meer.
SietsewitZoals bij de volgende spelsituatie: Sietse speelt hier met wit d2- d3? Beter was misschien d2-d4?

Valt weliswaar met zijn loper de zwarte dame aan, maar zie jij wat zwart als tegenzet kan doen???.

Maarrrrrrr Op het eind won Sietse toch nog heel knap drie partijen. Zo zie je maar, van veel partijen spelen leer je ook veel.

Het vervolg was: 1.. - Pf3+, 2. Kh1- De5, 3.gxPf3 – Dh2#.
Speel maar na op een schaakbord.

Wie we ook weer zagen was Sofie van den Born.
Zij doet over twee weken mee met het NK te Rijswijk, samen met Imre, Anna, Sara, Rembrandt en Arthur.
Dus mee doen om alvast te oefenen is dan niet verkeerd. Maar om bijna alles te verliezen is misschien niet goed voor de moraal. Want veel partijen gingen verloren. Om nu te zeggen onnodig ook weer niet. Maar ik miste de scherpte, die ik normaal wel zie bij haar. Halverwege het toernooi kwam de aap uit de (spreekwoordelijke) mouw, Sofie had een slaapfeestje gehad, dus ja. Dan ben je misschien niet helemaal uitgeslapen.

SofiezwartHiernaast een partijfragment van een van haar partijen.
Sofie speelt hier met zwart.
Wat we hier zien?
Mij vallen twee zaken op!
1. Het gepende paard op f3 kan aangevallen worden met het paard van c6.
2. Ze valt aan met de koningspionnen. Verder is het m.i. een klassieke opening.

Wit kan de penning niet meer extra dekken. Want het andere witte paard staat op d5 en er is d3 gespeeld, zodat de loper niet meer naar e2 kan.
Sofie verloor deze partij in het eindspel. Met name op de koningsvleugel stond ze zwak.
Toch ging ze met niet met lege handen naar huis. Ze won nog een prijsje met de woordzoeker.

Wie het wel beter goed af ging was Arthur Maters. Ook hij wilde graag mee doen met het IJSCO toernooi. Maar niet alleen om te oefenen. Want Arthur dingt nog mee met het IJSCO klassement. Hij zit Willeke op de hielen en maakt een grote kans op de eind overwinning. Maar oefenen op de IJSCO is voor hem geen noodzaak want hij oefent al elke dag met verschillende schaakprogramma’s en nog veel meer. Dus dat komt wel goed.

ArthurwitHier een partij fragment van Arthur, hij speelt met wit.
Lijkt mij een moeilijk te spelen eindspel. Toch won Arthur hier zijn partij.
Staat weliswaar een pion voor, maar daar staat een dubbelpion tegen over.
Ook staat zijn paard aan de rand van het bord en heeft weinig speel ruimte.
M.i. staat het gelijk, maar hoe Arthur het heeft geflikt horen we nog wel een keer, hij won !

Imre deed ook mee met dit toernooi. Imre is de laatste tijd erg op dreef en in (top)vorm. Veel tegenstanders hebben daar last van. En in de wandelgangen hoor ik zeggen “ook de trainers”. Maar zonder gekheid. Ze doet het goed. Ze heeft passie en is gedreven. Als het maar niet door slaat, natuurlijk. Want als het op een gegeven moment niet meer gaat en veel verliest, tja daar moet je ook dan tegen kunnen, om weer door te kunnen.
Volgens mij heeft ze alle wedstrijden in dit IJSCO toernooi gewonnen, behalve deze.

ImrezwartImre speelt met zwart.
Wit heeft net met zijn paard Pc3xd5 gespeeld.
Zwart kan het paard niet terug slaan met de pion, want dan is zwart de dame kwijt.
Imre speelde hier nog Dd6 om het paard te pennen, maar wit kan dit goed oplossen. Bovendien staat zwart al een stuk achter.

Maar het belangrijkste is dat Imre weer een beker won en wel de 2e plaats.

Floris van Gemert gaan we steeds vaker op IJSCO toernooien zien, want Floris heeft de smaak te pakken.
Hij heeft met 5 punten een persoonlijk record geboekt. En dat smaakt naar meer.

FloriszwartFloris speelt hier met zwart.

Floris zit na te denken wat hij moet spelen met zwart.
Wit speelde d2-d4 en viel de zwarte dame aan, want deze stond op c5 en Floris speelt de dame van c5 naar d6.

Zien jullie wat hij ook had kunnen spelen en waarom hij die ongedekte pion inderdaad beter niet kan slaan?

Zoals altijd: Voor je een zet verzint eerst rondkijken naar wat er ongedekt staat en dan een zet verzinnen en natuurlijk ff uitdenken wat je tegenstander na die zet weer kan doen. (zoals hier de dreiging Pe7+)

Verder hebben nog meer Torenaren meegespeeld Waaronder Ilan van der Zand, Yacoub van der Heyden, Julian van Meegen, Jesse Jansen, Merijn Jansen, Jian van de Pol. Voor alle uitslagen kijk binnenkort op de IJSCO pagina op de website van De Toren Arnhem. De IJSCO-knop staat bovenaan.

Op de site van het Kasteel kun je alvast alle uitslagen en veel fotoos zien.

Doe jij ook mee aan het slottoernooi in Wageningen ?