Gisteren is het NK Jeugd voor de categorieën tot en met 14, 16 en 20 jaar van start gegaan. In een sfeervolle ambiance vlakbij voetbalstadion De Kuip. Net als vorig jaar zal de organisatie in uitstekende handen zijn van Pathena Rotterdam.  Dit jaar hebben we een bijzonder grote vertegenwoordiging  van Torenaren en oud-Torenaren op dit kampioenschap.

In de categorie Meisjes tm 16/20 jaar hebben we de meeste deelnemers, namelijk 5. Op het laatste bord behaalde Quirine Naber (ook lid bij ASV) een eenvoudige overwinning op Sara Martinez (ook lid bij Wageningen). Nadat ze in de opening een pionnetje ontfutselde, werden alle stukken afgeruild en werd de extra pion uitgebuit.

De andere 3 Torenaarsters zaten op de eerste 3 borden. Xadya van Bruxvoort (ook lid van ASV) speelde een uitstekende partij tegen Anna-Maja Kazarian. Met een rating boven de 2100 en diverse NK-titels op zak is zij de grote favoriete.  Ze kreeg een paar kleine kansjes, maar uiteindelijk was het toch Anna-Maja die aan het langste eind trok.

Het bord naast haar boekte Catheleijne Sanders (ook lid bij Rhenense Schaakclub) een relatief eenvoudige overwinning op Monica Reichardt.

Op het derde bord bereikte Willeke Knottnerus (ook lid bij DSG Pallas) een redelijk gelijkwaardig eindspel. Helaas liet ze haar verschalken door een vijandelijk paard dat de stelling in sprong en 2 pionnen mee snoepte.

In de C-categorie is de oudere zus van Sara actief; Anna Martinez (ook lid van Wageningen) . Aan het begin van haar partij tegen Gerbrich Kroon wist Anna niet helemaal wat ze met haar zwartveldige loper aan moest. Ironisch genoeg was het juist dat stuk dat overbleef, nadat ze met een goede combinatie over de h-lijn een stuk wist te winnen.

In dezelfde categorie alleen dan bij de jongens zijn twee Torenaren actief. Dries Wedda (ook lid bij DSG Pallas) speelde op het laatste bord tegen een wel bijzonder aanvallend ingestelde Dimitri ten Have. Dimitri trok zwaar ten aanval, en liet daarbij twee pionnen meeslaan. Toen Dries het ook nog voor elkaar kreeg om dames te ruilen, was de partij eigenlijk bekeken.

Rembrandt Bruil had een orginele truc tegen Paris Loutragotis, daarmee won hij een kwaliteit en de partij.  In 27 zetten was de partij voor Rembrandt gepiept.

Bij de B-jeugd start alleen Geert van Hoorn. Hij speelde al een gewonnen partij toen zijn tegenstander een extra stuk cadeau deed.

Bij de A-jeugd kan Torenaar Bart von Meijenfeldt zijn titel niet verdedigen, hiervoor is hij te oud. Wel zijn er drie andere leden van onze vereniging van start gegaan. Noud Lentjes speelde op het eerste bord tegen ratingfavoriet Robby Kevlishvili. Noud viel aan over de damevleugel, Robby was echter veel sneller op de koningsvleugel.

Thomas Beerdsen (ook lid van Schaakstad Apeldoorn) kwam voor mijn gevoel niet heel best uit de startblokken. Gelukkig pakte hij de cadeautjes in de vorm van een pion en een kwaliteit wel gewoon uit, en zette een feestmuts op.

Ook Frank van Hoorn kwam niet heel lekker uit de opening. Net op het moment dat hiij de stelling weer een beetje kon neutraliseren, werd hij op computerachtige, mooie, wijze getrucd door zijn tegenstander.