Zaterdag 25 april werd het 31e schoolschaaktoernooi van Westervoort gehouden in Kulturhus De Nieuwhof. Van de 46 deelnemers spelen er 9 bij De Toren. André Mgdesian (kampioen), Julian van Dijk (2de), Dominick van Dijk (3de), Sietse Twijnstra (gedeeld 4de), Fardad Nejad (gedeeld 4de), Hidde van den Broek (gedeeld 7de), Yigit Dusunceli (gedeeld 7de),  Rinse van der Bent (gedeeld 7de en jongste deelnemer), Jetske van der Bent (gedeeld 34ste).

sfeer1Nu schaakvereniging WDC niet meer bestaat had de gemeente het initiatief genomen om samen met enkele vrijwilligers het schoolschaaktoernooi te gaan organiseren. Van de13 vrijwilligers die de organisatie verzorgde hebben er 11 direct of indirect een band met de Toren.

Dit jaar werd gekozen voor eenzelfde toernooiopzet als vorig jaar; 8 rondes met Zwitserse indeling.

Er werden partijen van 15 minuten gespeeld. Als de partijen niet binnen de speeltijd geëindigd waren, besliste de wedstrijdleiding van de groep op basis van de aanwezige stukken op het bord of er een terechte winnaar aangewezen kon worden.

toernooi opening door wethouderHet toernooi werd geopend door de wethouder Hans Breunissen die op bord één voor Julian (die vorig jaar tweede werd achter Thijmen Terpstra) de eerste zet deed.

schaakpuzzelNaast de strijd om de individuele en school-titel werd er ook gestreden om ronde-prijzen. Hier konden de jeugdschakers iets lekkers mee winnen; dropjes, chocoladereep of snoep. Opdrachten waren bijvoorbeeld: met de koning aan de andere kant komen of alle pionnen van de tegenstander slaan. In de zaal ernaast hing een groot bord met een schaakpuzzel bedacht door Geert van Hoorn. Drie puzzels werden, tussen de wedstrijden door, door vele jeugdschakers opgelost.

rinceDe schaakstrijd

Bij De Toren is André de beste, hij speelt nu net in de keizergroep. Julian doet zijn best in de Koningsgroep, Dominick is een dame-speler. Sietse en Fardad maken het elkaar moeilijk in de Torengroep. In de lopergroep heeft Yigit zijn stek en in de paardengroep Hidde. Rinse en Jetske zijn nog maar net lid van De Toren en spelen in de pionnengroep.

jetske fardad  yigit   Hidde

de broer van DijkNa drie rondes waren er nog 6 deelnemers ongeslagen. De echte schaakstrijd barste los. Dominick van Dijk mocht tegen zijn grote broer Julian. Dominick verzuimde een toren te pakken, zijn broer promoveerde daarna en pakte eenvoudig de winst. Julian van Dijk, André Mgdesian en Sietse Twijntra waren toen nog ongeslagen. Ronde 5 vond de eerste finale plaats: André tegen Julian, deze bleef onbeslist. Sietse Twijstra speelde tegen Hidde van den Broek, ook daar werd het remise.

ronde6Dus na 5 ronde stonde de drie: Andre, Julian en Sietse nog steeds samen boven aan. In ronde 6 versloeg Julian, Sietse en André, Dominick. Andre, Julian hadden nu samen de leiding. In ronde 7 waren op de borden 1 en 2, 3 Torenaren te vinden. Op bord 1 won André van Yigit en op bord 2 had Julian het niet moeilijk tegen Obbe van het Hul. Ronde 8 was een onderonsjes tussen 4 Torenaren op bord 1 en 2. Andre won van Sietse en Julian sloeg alle pionnen en stukken van Rinse won de partij en de laatste ronde prijs. Het was iedereen duidelijk, dat vandaag Julian en André beter waren dan de rest. Zij hadden 7½ uit 8.

sietse

dominick

julian Andre

barrageEen barrage achter gesloten deuren met een klok moest uitsluitsel geven. Er werd geloot en André mocht met wit spelen. Het was een super goede partij zonder fouten. André wist te winnen, doordat hij net iets sneller speelde aan het einde van de partij en Julian door de klok ging. Daarmee werd André kampioen.

Dominick werd 3de met 6 uit 8. Op de vierde plaats eindigde 3 schakers met 5½ uit 8: Sietse, Fardad en Mees Neyendorff (geen Torenaar).

Beste school, jongste en beste meisje

De strijd om de school titel was niet echt spannend. De afgelopen jaren was Montessorischool ook al de beste school.

Gedeelde 7de met 5 uit 8 waren maar liefst 9 schakers. Hieronder was het beste meisje; Sophia van der Beek van De Brug en de jongste deelnemer; Rinse. Rinse is zeer talentvol, maar 8 ronden is wel vermoeiend als je zo jong bent.

Thijmen Terpstra de schoolschaakkampioen van 2014 overhandigde de prijzen.

de groep

Achter: van links naar rechts:
Mees Neyendorff (gedeeld 4de), André Mgdesian  (Kampioen), Julian van Dijk (2de)
Op de voorgrond van links naar recht:
Sophia van der Beek (beste meisje) Sietse Twijstra (gedeeld 4de) Fardad Nejad  (gedeeld 4de),
Dominick van Dijk (3de), Rinse van der Bent (jongste deelnemer)

Meer dan 100 foto’s staan op Picasa.

En van bijna iedereen zijn portret foto’s gemaakt, ook deze staan op Picasa.

Het was een gezellig toernooi, met dank aan de gemeente Westervoort, Kulturhus De Nieuwhof en alle vrijwilligers. Uiteindelijk haalden 45 deelnemers de eindstreep haalde en kregen een mooie sleutelhanger mee.