En dan nu........de verslagen van de drie teamcaptains

de Toren E3: (verslag van teamcaptain Annemiek)

topCE-E3Vol goede moed begon  E3 aan het JCC- toernooi. Een enthousiast team met nog 4 f-jes : Jesse Jansen, Fardad Nejad, Elias Teunisse, Roef Corbijn en Vera maters.

De eerste ronde mochten ze direct aantreden tegen MSV, een van de favorieten voor de eindzege. Het is een super prestatie dat ze hier 2-2 tegen speelden. (En zo de Toren E1 misschien wel aan de eindzege hielpen?). Daarna werd het wat lastiger, maar iedereen wist partijen te winnen. Ik vond het opvallend dat er soms al zeer goed werd nagedacht voordat er gezet werd en ik heb een paar echt mooie partijen gezien.

De vierde ronde werd met 4-0 gewonnen en uiteindelijk kwamen ze in de laatste ronde een half bord punt te kort om 6de te worden. Net geen NK-plek dus voor dit jonge team. Maar wacht maar af, volgend jaar, hebben ze weer een jaar extra getraind  en weer meer ervaring en zit een NK-plek voor dit team er zeker in!!!

Roef krijgt van mij een pluim, want de tweede ronde moest hij tegen zijn broer. Altijd lastig zo'n partij, maar je hield lang goed stand. Fardad verdient een pluim, want ondanks dat hij de eerste drie partijen verloor, bood hij zich vrijwillig aan om de volgende ronde op het eerste bord te spelen, toch wel al echte toppers bij de andere teams. En dan vind ik het mooi om te zien dat je die uitdaging gewoon aangaat! Jesse heeft gewonnen van de topman van MSV. met een ratingverschil van ruim 500 punten, mag je hier van een echte topprestatie spreken. Elias bleef ondanks zijn verliespartijen altijd vrolijk en ging strijdbaar de volgende ronde in. Super dat je uiteindelijk ook je punt wist te pakken. Vera, hield de dames-eer hoog en werd met 3 uit 5 de topscorer van het team.

de Toren E2: (verslag teamcaptain Lars)

E2 grijpt net naast de prijzen op OSBO kampioenschap E-teams

topCE-E2Dominick, Jian, Abel, Merijn en Pjotr speelden vandaag voor het E2 team van De Toren. Het was een flinke strijd voor plaatsing voor het NK.

De eerste partij tegen De Toren E1 werd nipt verloren met 1.5-2.5. De E1 speelde met een vertrouwd team (Luc, Lucas, Mahbod en Skipper). Met de verrassende winst van Merijn op Skipper leek er even een stunt in de lucht. Zeker toen Jian remise speelde en er mogelijkheden waren op nog een winst. Helaas verloren Dominick en Abel toch nog.

Ook in de tweede ronde werden wat punten gemorst. Dominick verloor zijn tweede wedstrijd en ook Pjotr kon de wedstrijd niet maken. Gelukkig scoorden Jian en Merijn wederom. In de derde ronde werd onfortuinlijk juist door de uitstekend spelende Merijn verloren tegen de E3. In de volgende was het alle hens aan denk toen we snel op een 2-0 achterstand stonden; zowel Abel als Pjotr verloren hun wedstrijd. Met de winst van Jian en mogelijkheden voor Dominick leek een 2-2 voor het oprapen. Echter door een ijverige teamcaptain van de tegenpartij en een misverstand in de gelederen van de Toren E3 werd er remise geaccpteerd; 1.5-2.5. Uiteindelijk werd het toernooi mooi afgesloten met een clean sweep tegen ASV. Hier was zelfs Jian niet nodig die eerder moest vertrekken. Jian die van de E2 veruit het beste heeft gespeeld 5.5 punt uit 6 wedstrijden.

Een prima dag waarin goede partijen zijn gespeeld. Helaas hier en daar puntjes gemorst en daardoor net naast de prijzen gegrepen. Echter met een nette 4e plaats op naar Zuid Scharwoude voor het NK!

Uitslagen:

2.0

de Toren E1 winnaar OSBO kampioenschap E-teams
(verslag teamcaptain Sander)

topCE-E1Luc, Lucas, Mahbod en Skipper speelden voor het E1 team van De Toren. En het werd een hele spannende ontknoping.

De eerste partij tegen De Toren E2 werd nipt gewonnen met 2.5-1.5. Onze E2 speelde ook met een sterk team. Merijn won van Skipper en Lucas speelde remise tegen Jian. En vanaf dat moment leek er lange tijd geen vuiltje aan de lucht. Van ons E3 werd redelijk eenvoudig met 4-0 gewonnen. En tegen De Cirkel werd ook met 4-0 gewonnen. Toen ASV (4-0), De Schaakmaat (3.5-0.5) en Pallas (3.5-0.5) werden verslagen leek de buit binnen.

Alleen MSV uit Meppel moest nog worden verslagen. In de voorronde was al met 2.5-1.5 gewonnen. Dus het puntje dat op dat moment nog nodig was voor de het kampioenschap leek een kwestie van tijd. De stand vóór de laatste ronde was 20.5 bordpunt tegen 17.5 bordpunt, in het voordeel van De Toren E1.

topCE-prijsEMaar het werd al snel 2-0 voor MSV! Skipper verloor helaas heel snel. En Mahbod, die op dat moment pas 1x remise had gespeeld, was al snel toeschouwer van de wedstrijden van Luc en Lucas. Lucas had een lange en zware partij. Totdat er na een Torenruil in het eindspel de verkeerde pion werd geslagen door Florian van MSV. Zodoende promoveerde Lucas de pion en gaf zijn tegenstander op. Luc verloor helaas daarna, maar met een half bordpuntje voorsprong werd De Toren E1 eerste en dus de beste van de OSBO bij de E-teams. Dat halve puntje voorsprong had de E1 óók te danken aan het E3 team dat één remise speelde tegen MSV.

(Op de foto ontbreekt Skipper, die vroeger naar huis moest)

Uitslagen:

2.5-1.5