In deze voorronde konden het E2 en E3 team zich plaatsen voor de topklasse. Maar dan moesten ze zich wel bij de laatste acht, van de tien, zien te plaatsen. Lijkt makkelijk, maar doe het maar eens!!

De Toren E2 gaat door het vuur

Om zich te plaatsen voor de topklasse in maart, was de opgave voor de E2 dit makkelijker dan voor de E3.  De E2 werd gecoacht door de moeder (Thea) van Jian en deed dit met verve. De jonge spelers gingen door het vuur voor haar.  In de 1e ronde werd er heel knap gewonnen van het altijd sterke Pallas E1 uit Deventer. Het werd weliswaar een krappe overwinning, maar toch. Dominick speelde gelijk, maar Jian en Skipper wonnen. Alleen Elias verloor helaas.

De 2e ronde werd een walk over. De Cirkel werd met huid en haar overdonderd. 4 – 0.

De 3e ronde werd een nipt verlies geboekt, met 2,5 – 1,5 werd er verloren van het sterke Schaakmaat.  Dominick won netjes. Jian kon niet anders dan remise aan bieden en Elias, die nog niet echt op stoom was gekomen, verloor helaas, net als Fardad. Voor Fardad was het volgens mij zijn eerste team toernooi. Dus dit was echt leren voor hem.

De 4e ronde werd met grote overmacht met 0-4 verloren van de uiteindelijke nummer twee. Dus niets om over te schamen. Gewoon van leren. Kijk vooral waarom je verloren hebt. Was dat omdat je je dame weg gaf of omdat je mat in één niet zag of kon je de promotie van de pion niet meer voorkomen, zodat je tegenstander een stuk meer had.

Voor E2 moest er nu toch wel wat gaan gebeuren wilden ze er nog iets van willen maken. Ze hadden vier wedstrijden gespeeld, twee gewonnen en twee verloren. De top was ver uit het zicht. De donder speech van de coach en de persoonlijke gesprekken werden gedaan om moed in te spreken en nu maar hopen dat het heeft gewerkt. Dat het E2 vijf spelers had voor maar slechts vier plaatsen kan een voordeel hebben, maar misschien ook een nadeel.

De 5e ronde werd maar liefst met 4-0 gewonnen van Pallas 2. Zelfs Elias kon zijn eerste winst partij noteren. Voorlopig had de donder speech gewerkt.

De 6e ronde. Moest het E2 optreden tegen de Elster Toren. Jian, Skipper en weer Elias wonnen hun partij en Dominick speelde gelijk. Dus 3,5 winst.

Nu kwam het aan op de laatste partij. Als ze deze zouden winnen dan hadden ze een grote kans om op het podium te komen. Want het E1 was niet te stoppen en het MSV uit Meppel stond er ook goed voor. In de 7e ronde moesten ze tegen stads genoot ASV. ASV had maar slecht één punt minder dan de E2. Dus zou je denken dat het een close finish zou worden. Maar iedereen stond op scherp en werd er wederom met 4-0 gewonnen.

En een derde plaats is afgedwongen en brons is het resultaat. Allemaal heel er goed gespeeld en zeer sportief gedragen.

Coach Thea

De Toren E3 doet van zich spreken

Aangekomen op het industrieterrein van Arnhem- Noord informeer ik Cor dat Pjotr Dam aanwezig is. Cor blijkt al aanwezig te zijn, aangezien de de Toren C1 al speelt. Ik word meteen als team-captain van de Toren E3 benoemd. Daar gaat mijn rustige zondag. :-) Ik heb een leuk team van enthousiaste beginnende toernooi spelers: Roef Corbijn, Jesse Jansen,  Vera Maters, Merijn Jansen en natuurlijk Pjotr Dam. Vijf spelers op vier tafels. Merijn is de eerste voor de bank. We spelen tegen Pallas E2. Alle vier gaan ze er vol voor en al gauw staan er spelers op voordeel. Binnen 15 minuten hebben we een indrukwekkende 4-0 op de borden. Gaat de E3 voor een verrassing zorgen?

Merijn komt er tegen MSV E1 in voor Vera. Ondanks goede pogingen komen alle spelers snel achter en verliezen we met 0-4. Jammer, een maatje te groot. Nu ons zelf herpakken. Rustig nadenken, de tijd gebruiken en weer partijen winnen.

Nu blijft Pjotr op de bank en komt Vera er weer in. Is MSV E1 wel te kloppen. Tafel 1, 2 en 3 zijn helaas kansloos, Vera op tafel 4 weet de wedstrijd te kantelen en wint wel. Jammer, maar er komen weer kansen.

Tegen de Elster Toren E1 moet gewonnen kunnen worden. Pjotr komt er weer in en Roef neemt pauze. Aan tafel 1 neemt Pjotr iets te veel risico met een goede aanval en verliest voordeel. Jesse aan tafel 2 komt heel behoedzaam op voordeel en heeft een mat kans. Hij ziet de kans, maar weet niet hoe hij hem moet benutten. Hij verliest het overzicht en raakt zijn voordeel kwijt en verliest. Ook aan tafel 3 speelt Merijn erg sterk. Hij is rustig en neemt de tijd, iets wat de andere spelers minder lukt. Hij neemt sluipend een voorsprong en maakt het beheerst af, Winst! Helaas staat Vera op de moment achter en kan er dus geen 2-2 meer van maken. Weer een 1-3 uitslag.

Met Roef er weer in en Jesse aan de kant moeten we tegen Pallas E1 voor de 5e ronde. Binnen 13 minuten is het een dikke 0-4 nederlaag. De moed zakt een beetje naar de schoenen, maar er komen nog twee partijen. We treffen Schaakmat E1, dat lijkt wederom een maatje te groot. Pjotr heeft het op tafel 1 zwaar en na een goede poging delft hij het onderspit. Merijn mag aan tafel 2 proberen en speelt leuk en heeft kansen. Helaas resulteert het niet in winst. Jesse speelt afwisselend krachtig en zoekende. De partij kan alle kanten op, maar bij duidelijk winst wordt het door pat toch remise. Vera behoudt voorsprong en wint weer! Helaas dus een 1,5-2,5 verloren, waar het ook een 3-1 winst had kunnen zijn.

De laatste pot er nog even flink tegenaan! We treffen Cirkel E1. Jesse, Merijn en Pjotr trekken een lootje wie mogen spelen in de laatste ronde. Pjotr heeft pech, zijn toernooi zit erop. Al snel ontstaat op alle tafels voordeel. De Toren E3 blijkt een maatje te groot voor het jonge team van Cirkel. Roef op tafel 1, Vera op tafel 2!, Jesse op tafel 3 en Merijn op tafel 4 winnen hun partij met gemak. Een mooi einde van een vermoeiende dag, waar alle teamleden zware strijd hebben geleverd, ervaring hebben opgedaan en weer veel geleerd! Grote klasse voor E3 die zich heel knap plaatst voor de topklasse in maart.

Coach Lars

2,5

Vera Maters

Merijn Jansen