In deze voorronde kond het E1 team zich plaatsen voor de topklasse die in maart word gespeeld. Wat weer recht geeft, bij een topklassering, op deelname aan het Nederlands kampioenschap.

Het gemengd E1-team speelde zaterdag met Luc Maters op het eerste bord. Lucas van der Weiden (bord 2), Abel Hogenhout (bord 3) en Mahbod (bord 4). De eerste wedstrijd speelde de jongens tegen De Elster Toren. Een makkelijke 4-0 overwinning voor alle vier. Het verschil in rating was op voorhand al enorm en dat bleek ook tijdens de wedstrijden.

De tweede wedstrijd was een herhaling van de eerste. Lucas deed er het langst over om de overwinning te grijpen. Maar 4-0 was een duidelijk afspiegeling van het krachtsverschil.

Pas in de derde partij werd er een wedstrijd verloren. Lucas verloor zijn partij, zeker niet kansloos, op bord 2 tegen MSV. En Luc ontsnapte, doordat zijn tegenstander genoegen nam met een remise. Tijdens de wedstrijd stond Luc er aanzienlijk slechter voor. Hij leek dan ook verrast met het remiseaanbod maar nam het dankbaar aan. Met de stelling op het bord, én in de wetenschap dat je met 2-1 voorstaat was het een goede en makkelijke keuze voor Luc. De overwinning was dan ook nipt: 2,5-1,5

De vierde wedstrijd was tegen het E1 team van Pallas. Met OSBO PJK winnaar Jiri van den Assem (rating 584) op het eerste bord een moeilijke tegenstander voor Luc. Kort nadat de wedstrijden begonnen hoorde je Abel al duidelijk mompelen: “Wat een domme zet, wat een domme zet …”. Hij was te snel met zijn dame op pad en moest dat binnen een paar zetten bekopen. Het bleek ook meteen beslissend in de partij. Want Abel verloor. Het was overigens de enige partij die hij verloor deze dag. Mahbod en Lucas waren daarna ook snel klaar met hun tegenstander en dus was het wachten op Luc … Vooral in het middenstuk was het lastig Luc. Het duurde lang voordat hij de stelling van Jiri wist af te breken. En eigenlijk kon het beide kanten op. Maar Luc maakte het beheerst af. Na vier wedstrijden had het E1 team 4 wedstrijden gewonnen.

De vijfde wedstrijd was voor bord 2, 3 en 4 een makkelijke. Abel had een herdersmat en kon binnen 4 of vijf zetten gaan leren hoe zijn teamgenoten het deden. Wel leuk om te zien dat hij zo meeleefde. Mahbod had het, de hele middag eigenlijk, makkelijk en won zijn 5e partij op rij. En ook Lucas won knap en beheerst. Lucas speelde de hele middag lekker rustig, deed geen rare dingen en dacht telkens goed na. Het was wel de eerste partij dat Luc verloor. Maar bij een 3-0 voorsprong was dat natuurlijk niet erg.

In de laatste 2 wedstrijden was het E1 team van vandaag eigenlijk niet meer in de problemen. Alleen in de zesde wedstrijd bood Luc een remise aan. Luc had het gedurende de gehele wedstrijd lastig. Verloor ongelukkig zijn dame ergens halverwege, maar bleef knokken. Even leek het er zelfs nog op dat Luc ging winnen. Echter in het eindspel stonden de twee pionnen van Luc op de H lijn achter elkaar met daarvoor de koning op H6. De witte koning stond op F8 en na een paar keer heen en weer schuiven bood Luc remise aan. Het E1 team won zodoende uiteindelijk alle 7 wedstrijden.

Coach Sander

Ronde  7                                                                                                                                                             Toren E1-Pallas 2  4-0

Persoonlijke score E1        bp    partijen

Luc Maters