We hadden het ook een super D team kunnen noemen want het waren allemaal D-spelers in het C4 team.

Oorspronkelijk bestond het team uit Sarah Martinez, Ilan van der Zand, Julian van Dijk en Imre Woest en zouden we om 10.00 uur starten. Dat was voor Imre wat lastig want die had eerst nog een voetbal kampioenswedstrijd (4-4 dus nog even uitstel kampioenschap). Dus werd er naarstig gezocht naar een extra speler en daar ging het even mis. Door een communicatie misverstand waren er opeens twee extra spelers. Christian Brands en Thijmen Terpstra. Christian was zo lief om zijn plaats af te staan.

Tja, en toen werd de starttijd verschoven naar 12.00 uur en kon Imre er opeens ook de hele tijd bij zijn. Vanwege ratingverschil moesten Sarah en Ilan vast op bord 1 en 2 spelen en moesten de anderen dus afwisselen op bord 3 en 4. Niet helemaal eerlijk vond Thijmen maar het kon helaas niet anders.

Dan naar het toernooi zelf. De eerste ronde startten we tegen Bennekom C3. Op bord 1 duurde het lang voordat er stukken vielen maar het was dan wel weer direct een dame ruil. Daarna ging het gelijk op maar Sara trok aan het langste eind. Ilan en zijn tegenstander begonnen aan een ware veldslag. Toen de rook was opgetrokken stond Ilan er helaas een stuk slechter voor en leek verlies onafwendbaar. Tenzij je tegenstander je PAT zet natuurlijk.... Toch een half puntje. Julian leek op bord 3 een toren weg te geven maar legde me later uit dat dat allemaal een opgezet plan was. Dat bleek, want hij won de partij. Imre speelde zich naar een gedegen overwinning waardoor we uiteindelijk Bennekom met 3,5-0,5 versloegen.

De tweede ronde moesten we tegen ASV. Ik was even weg en bij terugkomst aan de tafel waren Imre en Thijmen op respectievelijk bord 3 en 4 al weer klaar en hadden beiden gewonnen.  Sarah is de rust zelve aan het bord en zo was ook het spel. Er waren pas 2 stukken geslagen toen Imre en Thijmen al klaar waren. Halverwege was de positie van Sara iets minder want de tegenstander dreigde met een promotie via pion op b7 (of was het nou g7?) Dat gevaar nam ze in het eindspel weg met een mooie paard zet en zo trok ze de overwinning naar zich toe.  Ilan had halverwege een licht kwaliteit voordeel en door een mooie dubbel aanval op de toren bouwde hij het uit tot een goede overwinning. ASV werd dus met 4-0 overwonnen.

Ronde 3 ging tegen Veenendaal. Beetje hongerig dus even een lekker broodje knakworst halen. Ik heb het broodje nog niet in de hand of Ilan komt met een overwinning al weer binnen. Vraag me niet hoe, want ik heb er dus niets van gezien.  Sara lijkt dit toernooi aan vroege dameruil te doen want haar dame staat voor de derde keer op rij al snel naast het bord. Dat is toeval begrijp ik van haar. Verder speelt ze het weer rustig en gedegen uit tot een winstpartij. Thijmen gaat op bord 3 langzaam naar een mooie 2 loper voorsprong. Maar dan laat hij zien dat ook goede schakers gewoon wel eens een foutje maken. Hij mist dat zijn eigen, net geslagen, paard gedekt was door zijn dame en verliest dan zijn eigen dame ipv die van de tegenstander te slaan. Hoewel hij zich nog verweert blijkt het de nekslag te zijn en verliest hij de partij.  Veenendaal heeft helaas een zieke en dus moet Julian een spek en bonen partij spelen tegen een opgetrommelde tegenstander. Hopelijk toch nog leuk en dat punt was natuurlijk binnen. Einduitslag 3-1 voor ons.

Nu wordt het spannender. Samen met Schaakmat staan we nu aan top met een half bordpunt achterstand.

In ronde 4 spelen we nu tegen de nummer drie Kasteel. Sara komt eerst iets in positie achter te staan en later een paard. Toch weet ze goed terug te komen en sleept er uiteindelijk nog een remise uit. Ilan en zijn tegenstander gaan lang gelijk op, maar met een goed eindspel trekt Ilan de winst naar zich toe. Bij Julian op bord 3 vliegen de geslagen stukken ons weer om de oren en Julian speelt het weer mooi uit tot winst.  Imre staat op bord 4 snel op voorsprong maar verliest die weer in het middenspel. En dan opeens... PATS, BOEM, promotie en winst.                                  Dus 3,5-0,5 voor Toren C4

Omdat Schaakmaat in ronde 4 een punt laat liggen (2-2) hebben we opeens maar 1 punt nodig voor de eindoverwinning en zijn we al zeker geplaatst.

Maar natuurlijk spreken we af voor de volle en totale winst te gaan en willen we ook Schaakmaat verslaan.

Ronde 5.  Op bord 2 komt Ilan 2 pionnen en een paard voor te staan dus dat ziet er goed uit. Maar dan is hij opeens (voor mij dan) zijn dame kwijt. Hij haalt nog wat kwaliteit terug met een geslagen toren maar staat er toch heel slecht voor. Hoewel hij zich lang en dapper verweert is verlies onvermijdelijk.  Imre komt, na eerst een dame ruil, op een toren achterstand en heeft een klein wonder nodig om nog te kunnen winnen. Dat zit er helaas niet in en dus staan we opeens 2-0 achter. Om eerste te worden moeten we dus de resterende borden winnen.

Sara speelt op bord 1 een partij tegen een dame met een veeeeeel hogere rating. Gelukkig is Sara gewoon hartstikke goed dus dat zegt niets.  Het gaat lang gelijk op en uiteindelijk staat er een overduidelijke remise stelling. Nu ja, dat dacht ik. Maar Sara ging toch voor de winst en behaalde die ook met een weergaloos eindspel.

Nu komt het helemaal aan op Thijmen. Voor deze laatste ronde vertelde hij me nog over de keer dat hij ook de beslissende partij speelde en toen een zekere winst met een PAT verspeelde.

Het is een mooie partij met spanning en dreiging van beide kanten. Langzaam maar zeker bouwt Thijmen een winst stand op tot een zekere winststand. Dan zijn ze opeens de nog laatst spelende partij en lijkt het eerdere verhaal weer tot leven te komen. Met een simpel handgebaar geef ik aan dat hij de rust moet bewaren en ik krijg een begripvol knikje terug. En zo geschiedde. Thijmen speelt het goed en mooi uit. We spelen 2-2 tegen Schaakmaat en die dekselse Dtjes weten toch maar mooi de eerste plaats te halen in de C voorronde.

Allemaal en stuk voor stuk GROTE KLASSE!

Coach Richard

Wedstrijd gegevens De Toren Arnhem C4