D3 en D4 geplaatst voor topklasse, D5 helaas net niet.

Maar……. als de spelers uit D5 begin maart bij de hoogste 16 op de ratinglijst staan dan is er toch een plaats in D1,D2,D3 of D4.Ennuh D5 deed het al zeer goed, leest en huivert…..

Alle drie de teams hebben enorme strijdlust op het bord gelegd en een grote wil om te willen winnen.  D1 en D2 hadden zich reeds geplaatst.

In Den Bosch bij de AB en C werd er strijd geleverd, maar in Wageningen afgelopen zaterdag ook. Twaalf jeugdteams kwamen naar de Vredehorst om te strijden voor de vier hoogste plaatsen in de voorronde van de D-competitie. Deze gaven namelijk recht op deelname aan de topcompetitie op zaterdag 14 maart. Vier andere teams zijn al automatisch geplaatst, omdat ze dit najaar in de landelijke D-competitie speelden. Dit zijn De Schaakmaat D1, De Toren Arnhem D1 en D2 en Veenendaal D1. In Wageningen gingen maar liefst drie D – teams  van De Toren de strijd aan met de overige negen Gelderse teams.

De opstelling van de drie Toren teams was als volgt:

Imre Woest

Julian van Dijk

Nátán Pevzner

Wouter Hodzelmans

Thijmen van Wolfen

Sofie van den Born

Jian van de Pol

Dominick van Dijk

Jermo Aluy

Doede Scherphof

Mahbod Hatamirad

Floris Mulder

Vooraf waren er vier titel kandidaten. Dat waren Wageningen 1, ZSG1 (Zwolle), Toren 3 en de Cirkel 1 uit Ede. Op basis van rating hadden zij de meeste kans op een plaatsing voor de topklasse.

Ronde 1.

Bijna precies om 12.30 uur werd er gestart met de eerste ronde.

Het sterke geachte D3 moest het meteen opnemen tegen het wat zwakkere D4.

Het werd verrassend 2-2. Imre en Wouter wisten te winnen voor hun D3 team en Sofie en Jian wisten ook te winnen voor hun D4 team.

D5 werd ingedeeld tegen het sterke Wageningen 1. Op het eerste bord moest Jermo het opnemen tegen een sterke tegenstander Elmar Roothaan, maar ondanks felle strijd moest hij buigen. 0-1, Ook Doede had het erg moeilijk om zijn stukken goed neer te zetten 0-2. Maar tegen alle verwachtingen in wonnen Mahbod en Floris. Dus heel knap 2-2. In het kamp van Wageningen waren ze ff flink geschrokken. Wat gelijk gespeeld tegen de D5???. Enne…… we moeten nog tegen D4 en D3????? Wat nu….. Tja wat moet je er van zeggen. De Torenaars in de IJC trekken zich gewoon elke vrijdag aan elkaar op en worden zo alsmaar sterker…….?

Ronde 2.

D3 moest nu tegen Wageningen 1. Imre verloor helaas, maar is natuurlijk geen schande op bord 1. Wouter en Nátán wonnen hun partij en Julian speelde heel slim remise, zodat de buit binnen was. Gewonnen met 2,5-1,5.

D4 moest tegen stadsgenoot ASV 1. Het werd een walk-over, 4-0 maar liefst gewonnen. Goed voor de bordpunten. D5 werd ingedeeld tegen Pallas 1, uit Deventer. Ook hier werd gewonnen. Het stond op een gegeven moment 3-0, en Floris bood remise aan in een stelling die alle kanten op kon, dus heel slim werd  het 3,5-0,5.

Ronde 3

D3 tegen de Cirkel 1. Een krachtmeting van je welste. De Cirkel had tot dan toe alles nog met ruime cijfers gewonnen. Wouter en Julian verloren hun partij helaas. Maar Nátán maakte de aansluit treffer en hing nu alles af van Imre.

Imre wist door goed spel te winnen en zo speelde het D3 team heel netjes gelijk

2-2 tegen de Cirkel 1.

D4 moest het opnemen tegen Veenendaal 2. Thijmen speelde iets te snel – dat blijft voor bijna alle jeugdschakers iets om aan te werken- en verloor op bord 1 helaas zijn partij. 0-1. Dominick en Jian wonnen door goed geconcentreerd spelen beiden hun partij. En kwamen op voorsprong 2-1.

Nu hing alles af van de partij van Sofie. Het kon alle kanten op in deze partij. Heel slim bood Sofie remise aan. Haar tegenstander nam de remise aan, waar hij eigenlijk door had moeten spelen. Nu won het D4 met 2,5 – 1,5.

D5 tegen de Cirkel 2. Hier werd knap gelijk gespeeld. 2-2, Jermo won aan bord één heel slim. Doede en Mahbod speelden meer tegen zich zelf dan tegen de tegenstander.  Het rokeren, en alle andere gouden regels werden hier een beetje aan hun laars gelapt. Maar goed, ook hier leer je van. Floris trok de stand weer gelijk door op een mooie manier te winnen.

Ronde 4

De D3 moest het nu opnemen tegen het 2e team van de Cirkel. Alleen Wouter verloor een beetje ongelukkig. Imre, Julian en Nátán wisten netjes te winnen. 3-1 gewonnen.  Door alle schaak hectiek is de wedstrijd Coördinator Cor de gegevens kwijt geraakt. Dus kan niet met zekerheid zeggen, tegen wie er gespeeld is door D4 en D5. Dus ook niet wat de uitslag is. Volgens na vraag bleek dat de D4 en de D5 met 1-3 hadden verloren. De D5 waarschijnlijk tegen de ZSG.

De tussenstand maakte dat de Cirkel1 stijf bovenaan stond, op de 2e plaats ZSG 1 en op de 3e plaats ons D3. De D4 en de D5 stonden ergens in de middenmoot. Dus kon nog alle kanten op.

Ronde 5

In ronde 5 komen de meeste spelers de man met de hamer tegen. Het is in deze fase van zo’n zwaar toernooi moeilijk de concentratie vast te houden. Want er werd op een behoorlijk goed en hoog niveau gespeeld. Dus dan kan het een keer mis gaan. Dat gebeurde ook bij de D3. Zij moesten nu tegen het team wat op de 2e plaats stond, ZSG uit Zwolle.  Nátán en Imre verloren ongelukkig. Wouter wist wel te winnen. Julian speelde een zeer goede partij. Stond een toren, dame voor. Toch ging hij door concentratie verlies mat achter de pionnen (paaltjes). Dus een nul, 1-3 verlies. Is geen ramp natuurlijk, maar het is wel schrikken.

De D4 moest het opnemen tegen het D5.
D4-D5
Het was een close foto finish.
Jermo en Doede wonnen voor de D5 en Floris speelde gelijk tegen Dominick. Jian was net iets slimmer in het eindspel tegen Mahbod. Dus de D5 won van de D4 met 2,5 tegen 1,5.

De wedstrijd coördinator Cor moest zijn pupillen allemaal even apart nemen om hun nog wat moed in te spreken en wat tactische tips door te geven. Want het was niets of alles, de dood of de gladiolen,  om in fiets termen te spreken.

Want de D4 en de D3 hadden de aansluiting met de top verloren.

Alle zeilen werden bij gezet en alles op ramkoers gezet. Alle neuzen stonde de zelfde kant op. Nu moest het gaan gebeuren. Daarom heb je al die jaren schaak les gehad, om deze slag te kunnen winnen.

Ronde 6.

De D3 won met gemak 4-0 van Pallas 1. En er was weer hoop. Dat gold ook voor de D4. Ook zij wonnen van ASV 2 met 4-0. Alleen onze D5 moest tegen de grootste favoriet de Cirkel 1. De Cirkel had geen enkele wedstrijd verloren. De ongelijks strijd werd gestreden. Maar hoe zo ongelijk? Jermo die een zeer felle aanval had opgezet ruilde misschien verkeerd af, anders had hij misschien wel gewonnen. Door afruil van de stukken, bleef er niet veel meer over van zijn aanval en moest hij het onderspit delven in het eindspel. Dat gold ook voor Doede. Als hij zijn stukken wat beter had neer gezet. Sterke en zwakke velden had benut, dan had er wellicht een stunt in gezeten. Ook Jian die sterk begon aan zijn partij, bleek na een lange afruil in een keer een stuk achter te staan. Tja in het eindspel kom je die tekort. Alleen Floris die zeer goed speelde won zijn partij heel netjes. Had misschien meer in gezeten voor D5.

Ronde 7

Nu was het erop of er onder. Die allerlaatste heel belangrijke punten moesten nog gescoord worden.  In deze laatste ronde hing het er van af of je geplaatst zou worden voor de topklasse of niet. Voor de D5 was er nog een kleine kans, dat was afhankelijk wat de anderen zouden doen. Uiteraard moest er wel gewonnen worden en dat deden ze ook met maar liefst 4-0 van de Elster Toren. Nu afwachten wat de rest deed.

De D3 moest ook winnen en deden ook waar ze voor gekomen waren. 4-0 winnen van de Cirkel 2. Door deze laatste wedstrijd te winnen had de D3 zich geplaatst. Gefeliciteerd, iedereen heel goed gespeeld.

Nu kwam het aan op de D4. Geen makkelijke opgave nu, want zij moesten het opnemen tegen de nr 2, de  favoriet ZSG.

Op bord 4 Dominick tegen Tobias. Tobias had al vier uit zes gescoord. Maar wat een verrassing Dominick wint, 1-0 enenene….. Jian weet ook te winnen van Nathan (ook 4 uit zes) , grote klasse, in zeer korte tijd staat het  2-0 voor de D4. Wat kan er mis gaan. Maar om het spannend te houden, Sofie kon de druk niet aan. Zij verloor helaas van Tristian (topscoorder van ZSG). Goed gespeeld, maar net één pionnetje te ver naar voren gespeeld. Jammer. Ze had een zeer goede aanval, alleen die van Tristian sloeg eerder door. Dus nu 2-1 D4 – ZSG.

Toen kwam het aan op bord 1,Thijmen vs Teun. Thijmen had zwart en Teun speelden met de witte stukken. Halverwege de game stond het hele bord in vuur en vlam. Aan beide kanten heel veel dreiging. Het voordeel van Thijmen was dat hij ook remise kon spelen, want het stond 2-1 voor de D4. En het nadeel van de Teun van ZSG was dat hij de druk had om te moeten winnen. Teun voerde de druk op en een mataanval was aanstaande. Je zag aan Thijmen dat hij het moeilijk had. Hij wilde zichzelf maar ook het team niet teleurstellen. Thijmen had er rode wangen van gekregen en volgens mij stond het zweet in zijn handen. Er stonden wel tien mensen om het bord heen en het was er doodstil. De spanning steeg naar mate er meer zetten werd gedaan.

De witte dame van Teun stond al op h6 en het vervelende paard was in aantocht om het matveld te vinden. Maar Thijmen zag de aanval komen. En kon met zijn dame en paard de juiste tegenzet vinden. Een verkeerde zet en het was gebeurd. Dan was alles voor niets geweest. Dan kan je alleen maar treuren, huilen en op nieuw beginnen. Maar Thijmen gaf niet op. Erg lang nadenken en de juiste combinatie vinden, voordat Teun ze had gevonden. Oei Teun maakte een verkeerde beweging met het paard. Nu is het Thijmen zijn kans. Maar ziet hij het ook. Spanning ten top. Iedereen hield zijn adem in. En en…. Ja Thijmen vond een dubbele aanval met zijn paard en de dame van Teun kon verslonden worden. Iedereen in het kamp van De Toren kon opgelucht adem halen. Thijmen won deze spannende ontknoping. Grote klasse voor beide spelers. Heel veel respect voor de manier van strijden en niet opgeven. Dus m.a.w. D4 won verrassend, maar sterk met 3-1 van ZSG en plaatste zich zeer verdiend voor de topklasse.

Jammer van D5, maar ze hoeven zich niet te schamen. Want ze hebben zeer goed tegenspel gegeven en sterke tegenstanders het heel moeilijk gemaakt.

Gefeliciteerd D3 en D4 met jullie 2e (zilver) en 3e (brons) plaats.

De uiteindelijk uitslag is:

1 De Cirkel D1         (13; 22)

2 De Toren D3       (10; 17)

3 De Toren D4      (9; 18)

3 Wageningen D1   (9; 18)

5 ZSG D1              (9; 16,5)

6 De Toren D5      (8; 16)

7 Veenendaal D2    (7; 14,5)

8 De Cirkel D2       (6; 13,5)

9 DSG Pallas D1     (5; 9,5)

10 Elster Toren D1 (4; 12)

11 ASV D1            (4; 9)