Op zaterdag 13 september werd de eerste dag van de Meesterklasse gespeeld in Den Bosch. De Toren speelt in het NK voor jeugdteams mee met Toren A1, C1, D1 en D2.

d2Het toernooi vond net als vorig jaar plaatst in het Sociaal Cultureel Centrum de Biechten in Den Bosch. De A en C teams spelen in een gezellige, donkere, volle zaal. Mijn foto toestel was daar minder niet zo blij mee. Maar de D teams spelen in een prachtige lichte, ruime zaal. Hier kon ik prachtige plaatjes maken. Foto's staan op Picasa.

D-teams

In de D jeugdcompetities spelen 24 teams waaronder onze twee D teams. Vanuit de OSBO doet ook Schaakmaat met een D team mee. Met een gemiddelde rating van ruim 1500 is dit team eerste geplaatst. Ze wonnen alle drie rondes, maar wel 2 keer knipt met 2½- 1½ tegen HMC Calder en VAS1. Mick van Randtwijk op bord 1 had het zwaar. Collin Wouters op bord 4, pakte 3 keer winst. Ze starten de volgende keer tegen de Paardesprong, dat wordt spannend.

d1Onze twee D teams begonnen zwak aan het toernooi. Toren D2 verloor kansloos tegen Kennemer Combinatie D1. Yacoub op bord 1 bij de D2 was zijn brilletje vergeten. Ziet er wel anders uit Stoer
Toren D1 begon met 2-2 tegen de op papier zwakke tegenstander VAS2.  Een vervelend begin. De tweede ronde won D1 overtuigend met 4-0 van Denk en Zet (even wat anders dan Move First Think Later). Toren D2 speelde knap remise tegen Caïssa-Eenhoorn. Daniel pakte een hele mooie overwinning.
De laatste rond wint D2 van Kennemer Combinatie D2. Isar op bord 4 verliest helaas door mat achter de paaltjes.  D1 verliest van het sterke Moira-Domtoren. Geen schande. Tom is vandaag heel goed bezig met 2½ uit 3.

cC-teams

In de C jeugdcompetities spelen 18 teams. Toren C1 is versterkt met Rembrandt Bruil, een D’tje. VAS2 was de eerste tegenstander. Robert verloor wel erg snel, gelukkig wonnen de andere. Klim Op was in rond 2 een maat te groot. Ons C team begon goed. Willeke stond op dikke winst, maar maakte een blunder. Geert en Rembrandt hadden lang remise mogelijkheden, maar konden het beide niet vasthouden. Het team verloor met  4-0.

Uit de OSBO deed ook het Kasteel mee. Bij de OSBO kampioenschapen eindigde ze achter ons Toren team, maar ik denk dat ze het op landelijk niveau toch wel beter gaan doen dan de Toren C1. Ze zijn begonnen met twee winst ronden. Ze zijn een outsider en zullen geen kampioen worden, maar een prijs pakken, dat kan zomaar. De Klim Op heeft het sterkste team en ik verwacht dat zij Nederlands kampioen gaan worden in de C.

aA-teams

Er doen 15 teams mee in de A jeugdcompetitie. Vanuit de OSBO doet ook de Cirkel uit Ede mee. De eerste ronde verloren ze met 3-1 van De Pion. De tweede ronde hadden ze een bye.

Toren A1 heeft een zwakke bezetting op de eerste dag, als je weet welke jeugd A spelers wij allemaal hebben. Vorig jaar nog Nederlands kampioen, maar onze AB-jeugd heeft niet zoveel zin meer in dit toernooi. Noud was de enige van het sterke team van vorig jaar dat acte de pressant gaf op dag 1. De eerste ronde bleef ons team onverwachts overeind tegen het zeer sterke Charlois/Europoort A1. Op alle borden waren we de zwakkere op papier, toch werd er 3 maal gewonnen. Heel erg knap. De tweede ronde tegen Landau A1 was moeizaam. Alleen Jorick Laan op bord 2 kon winnen, de andere partijen gingen verloren.

De tweede speeldag in Den Bosch is op zaterdag 4 oktober. Allemaal veel succes.

Toren A1
 noud  Jorick  Malcolm  q
 Noud Lentjes, 1 uit 2  Jorick Laan, 2 uit 2  Malcolm Lok, 1 uit 2 Quirine Naber, 0 uit 2

Toren C1