Maandagavond nieuws van 27 mei 2019 Dit is de avond van Jan Timman, Jan speelde weer een grandioze simultaan. We hebben er met z’n allen van genoten, hieronder het verslag gemaakt door Tom Brans. Er waren drie remise spelers, Arie Huysman, Arthur Arakelyan en Tim Ariaans. Altijd een knappe prestatie om tegen Jan Timman een remise te spelen. En “last but not least” de winnende partij van Laurens Storms. Laurens, van harte gefeliciteerd met de overwinning, geweldig gedaan. Tom, bedankt voor het maken van het verslag en Laurens bedankt voor de analyse.

Hieronder de Link naar het filmpje Simultaan met Jan Timman 2019

Watch “Schaakvereniging De Toren” on Vimeo:

Simultaan schaken met Jan Timman,

Georganiseerd SV De Toren Arnhem-Zuid.

jt

DE UITDAGING,

Afgelopen maandag, 27 mei jongstleden, mochten er in de kantine van de Arnhemse boys aan het Sportpark Schuytgraaf zo’n 35 schakers (clubschakers zowel als huis-, tuin- en keukenschakers, het opnemen tegen Jan Timman de “Eminence Grise” van de Nederlandse schaakwereld. Ook de wethouder van Sportzaken de heer Jan van Dellen zette zijn beste beentje voort. Omdat er enkele schakers niet kwamen opdagen, zijn het er uiteindelijk 31 geworden.

In de vorm van een simultaan kregen zij de gelegenheid om hun schaakkracht met hem te meten – en voor Jan Timman is het natuurlijk een bijzondere manier om veel interessante partijen tegelijk te spelen. Oud en jong, zwak en sterk, allen waren zij rond de klok van 20.00 uur gaan zitten om de strijd aan te gaan en te proberen het klassieke boegbeeld van het Nederlandse schaken zoveel mogelijk punten af te snoepen.

In het begin kon eenieder natuurlijk nog (redelijk) rustig nadenken, omdat onze simultaangever natuurlijk iedereen langs moest. Maar naarmate de avond vorderde vielen er hier en daar wat gaatjes in de gelederen van de uitdagers, en werd de resterende bedenktijd natuurlijk steeds minder …. .

Zelf heb ik ( T.B.)helaas niet zoveel meegekregen van de andere partijen, omdat mijn eigen partij de nodige aandacht opeiste en ik het weliswaar lang volhield, maar uiteindelijk het lot van alle grote Griekse helden uit de Oudheid deelde ….. . Wel smaakte ik het genoegen om getuige te zijn van het dwingende, sterke spel van mijn rechter buurman (Laurens Storms) die er gaandeweg in slaagde om de witte stelling van Jan Timman in een ijzeren greep te nemen, en tenslotte de buit binnen te halen!

Behalve deze (enige) overwinning van de zijde van de uitdagers waren er óók nog drie remises te noteren. Ter vergelijking: vorig jaar speelde Jan Timman 5 remises en won hij de overige partijen, geen enkele nederlaag dus.

Rest mij te vermelden dat er ruim voldoende gelegenheid was om de inwendige mens goed te verzorgen en dat de riante locatie absoluut meehielp bij het scheppen van de gezellige atmosfeer op deze avond. Natuurlijk hielp ook het mooie weer hierbij een handje (de terrasdeuren bleven de gehele avond geopend.).

Dan wil ik de lezer tenslotte de gelegenheid geven om mee te genieten van het mooie spel dat Laurens Storms in zijn partij liet zien. Hieronder het verslag:

Verslag Jan Timman vs Laurens Storms

(voorwoord van Laurens )

Een simultaanspeler heeft een ritme van spelen nodig: hij moet niet te lang nadenken. Door van de zwakkeren te winnen, komt hij bij de sterkere spelers steeds eerder langs. En als hij voor je staat, moet je zetten. Simultaanspelers hebben daarom vaak een stijl van spelen. Ze spelen op naast gelegen borden altijd verschillende openingen, zodat de spelers niet van elkaar kunnen afkijken. Verder doen ze gewoon goede ontwikkelingszetten, vermijden liever complicaties en nemen geen risico. In deze simultaan kon ik daarvan profiteren.

1. e4, c5
  2. Pf3     d6schaak1
  3. d4     cxd4
  4. Dxd4   Pc6
  5. Lb5     Ld7
  6. Lxc6   bxc6
  7. c4       e5
  8. Dd3   f5 zie diagram 1

Geen gebruikelijk openingsspel. Zwart wil zijn centrumpionnen sterker maken door de witte pion op e4 weg te krijgen. Riskant, want wit is verder ontwikkeld.

1. 9.   exf5   Df6
  2. Pc3     Lxf5
  3. De2     Lg4
  4. Le3     Lxf3
  5. gxf3   De6schaak2

om veld f6 voor het paard vrij te maken en tegelijk druk op pion c4 uit te oefenen.

1. 0-0-0   Pf6
  2. f4       Le7

Als de donder ontwikkelen.

1.  fxe5     Dxe5
  2. Df3     0-0
  3. Lf4 ?   -—> diagram 2

vermijdt complicaties van Dxc6: maar na 18. .., Tac8 19. Db5, komt zwart niet verder. Waar nu met de dame heen?

1. Ik aarzelde tussen Dc5 en Df5. De penning door 18. .. Df5 is volgens chess.com beter: 19. De3, Tae8 20. Dd2, Pg4 21. Le3, Lh4 met groot overwicht voor zwart...,       Dc5
  1. De2   d5
  2. Kb1   d4
  3. Pa4

naar de rand, maar op Pe4 wint zwart een stuk met Df5.

1. …,     Df5+
  2. Ka1   Dxf4
  3. Dxe7 Tfe8
  4. Dc5   Tad8
  5. Dxc6 Pg4
  6. Pc5   Dxf2

om veld e3 voor het paard te houden.                                                                       27. Thf1?schaak3

nu verliest wit snel. Direct 27. Pd3 was beter.

1. …,     De2

bindt de witte torens.

1. Pd3   Pe3 —> diagram 3
  2. Tfe1 Pc2+
  3. Kb1   Pxe1

Wit geeft op: op Txe1 neemt zwart met schaak op d3.

( nawoord van Laurens   )

Als je de computer op deze partij loslaat, schrik je wel even. Voor veel zetten weet de computer betere. Door zijn precisie en diepte, wordt alles in razendsnel tempo aangegeven, daardoor lijkt een goed schaakprogramma op een voor mensen onbereikbaar niveau te spelen. Maar als je let waar de computer zich op richt en hoe hij de eigen stelling versterkt en in weinige zetten de zwakke punten van de tegenstander blootlegt, kun je veel van de computer leren en daardoor je eigen blik scherper maken.

mensen

De volgende  maandag 3 juni  is er weer schaken in de Steenen Camer en geeft Bobak vanaf 19:00 schaakanalyse

U bent allen van harte uitgenodigd.