De clubkampioen van de SV De Toren is  bekend. Arthur Ornée versloeg in een zinderende partij Tom Brans.
En werd daardoor de welverdiende kampioen. Door dit verlies bij Arthur, verspeelde Tom de tweede plaats.

Door dit verlies bij Arthur, verspeelde Tom de tweede plaats.

De tweede plaats wordt ingenomen door Jan Schoemaker, die zeer gelukkig won van Rolf Hendriks.

olf deed iets met de Dame , dat nooit gedaan had moeten worden.

Voor Tom werd het een verdiende derde plaats.

Proficiat allemaal, de bekeruitreiking vindt plaats op 3 september tijdens de ALV.

Arthur Ornée              -  Tom Brans                         : 1-0

Jan Schoemaker         -  Rolf Hendriks                     : 1-0

Stephan Antonijevic   -  Bart van deer Akker          : ½-½

Franke van Netten       -  Theo Giesbers                    : 1-0

René Reulink              -  Hans Donker                      : 1-0

Jaring Siemersma      -  Fred Schonis                       : 0-1

Eindstand 2018:

1e plaats Arthur                      18 punten

2e plaats Jan Schoemaker            17½ punt

3e plaats Tom Brans               17 punten

4e plaats Rolf Hendriks             16 punten

Zomer competitie

De zon blijft schijnen, en wij gaan ons opmaken voor de zomer competitie.

Onder het credo “ schaken voor iedereen”. Kan iedereen meedoen, leden, niet leden en huisschakers.

Om een stukje zaalhuur mee te doneren, betalen leden € 1,50 en niet leden € 2,00 per avond.

Club Promotie/Ledenwerving

Elderveld open, op zondag 2 september van 10:30 tot 16:30 uur

Het bestuur zoekt nog drie  leden die mee willen doen, om de stand te bezetten.

Het is de bedoeling dat men twee uur aanwezig is, om het schaken te promoten.

Als zich geen 3 leden opgeven, dan ziet het bestuur van de SV De Toren af,  van deelname  aan ELDERVELD OPEN.

Logo sponsor

We zijn op zoek naar enkele  Arnhemse partners die een  Logo op onze site willen plaatsen.

Als men dan op dit logo klikt, dan komt men automatisch op de website van de sponsor.

Hierdoor krijgt de sponsor nog meer naamsbekendheid en meer omzet.

En ziet men onmiddellijk de aanbiedingen van de sponsor.

Er is nog plaats voor maximaal 5 logo’s

Er worden geen logo’s van dezelfde branche opgenomen.

De kosten hiervan zijn € 50,00 per jaar.

Zegt het voort, zegt het voort.

Chess on the river

In het algemeen zijn wij Nederlanders nuchtere mensen, en groot denken is niet iets dat we heel gemakkelijk doen. Nu hebben wij een voorzitter die altijd groot denkt. J J

Men vraagt zich daarbij wel al snel af of dat grote doel wel haalbaar en realistisch is.

Toch heeft het zo zijn voordelen om groot te denken en om je denken en doen daar op af te stemmen.

Het grote voordeel van groot denken is namelijk dat je veel meer kunt realiseren.

Wie zijn doelen te bescheiden stelt, zal ze immers zelden overtreffen.

Pas als men zichzelf  een groot doel stelt, kun je je diepste dromen waarmaken.

Chess on the river is typisch een geval van zo’n droom. De prijzen van de schepen zijn erg

hoog. Ondanks dat, en mits bij voldoende deelname gaan we het toch proberen  het te realiseren.

Radio/TV Gelderland

“Als er leden zijn met goede ideeën over bovenstaand onderwerp dan horen we dat graag”

Naar aanleiding van de bovenstaande oproep  heeft Theo Giesbers contact opgenomen met de Radio/TV Gelderland mevrouw Renate Koning.

Binnenkort gaan we intern bekijken, hoe we dit het beste kunnen aanvliegen.

Theo, bedankt voor dit initiatief.

Anekdote

Grootmeesters zijn net mensen en voorafgaand aan het toernooi waren het de nukken van sommige "grand-maîtres", die het organisatiecomité nogal wat hoofdbrekens bezorgden.

Na het succes van het toernooi te New York in 1924 dat zij organiseerden besloten Norbert Lederer en zijn 'associates' een match-toernooi te organiseren met zes of zeven grootmeesters, waarbij iedere speler de andere deelnemers vier keer zou ontmoeten. Geza Maroczy werd gevraagd als toernooidirecteur op te treden en uitnodigingen werden verzonden aan Jose Raul Capablanca, Emanuel Lasker, Frank James Marshall, Alexander Aljechin, Efim Bogoljubov, Aäron Nimzowitsch en Milan Vidmar. Capablanca was de enige speler, die een startvergoeding zou ontvangen.

Echter, vanwege een incident met Capablanca in een van zijn partijen in het evenement van 1924 was Lasker betrokken in een bitter en publiekelijk uitgevochten dispuut met Capablanca en enkele leden van het organiserende comité. Hij reageerde niet op de uitnodiging en zijn plaats werd aangeboden aan Rudolf Spielmann, die de uitnodiging onmiddellijk accepteerde.

Bogoljubov schreef het comité een brief, waarin hij een startgeld van $1500 eiste. Bovendien wenste hij, dat het toernooi zou worden vervangen door een wereldkampioenschapsmatch tussen hemzelf en Capablanca. Zijn voorwaarden waren gesteld in de vorm van een ultimatum, dat door het organiserend comité vanzelfsprekend niet kon worden geaccepteerd. Het comité besloot vervolgens, dat de plaats van Bogoljubov niet aan iemand anders ter beschikking zou worden gesteld, waarmee het beoogd aantal spelers derhalve met één gereduceerd werd.

In een aantal verklaringen werd gesteld, dat het toernooi gezien zou moeten worden als een kwalificatietoernooi, waaruit de uitdager van de wereldkampioen zou voortkomen. Toen Aljechin hiervan hoorde , was hij furieus, omdat hij en Capablanca reeds de voorwaarden hadden vastgelegd voor hun aanstaande wereldkampioenschapsmatch voor september van dat jaar. Aljechin, zo stelde hij, zou weigeren aan het toernooi deel te nemen tenzij men hem de verzekering zou geven, dat zijn deelname aan het toernooi de voorwaarden die eerder waren overeengekomen niet op losse schroeven zou zetten. Het comité telegrafeerde die verzekering netjes en met instemming van Capablanca naar Aljechin, die vervolgens zijn acceptatie van de uitnodiging bevestigde.
image001

Het is in deze broeierige en van zinderende spanning tintelende sfeer, dat het toernooi zich dag na dag voltrok. Tijdens het toernooi ontving Milan Vidmar een uitnodiging voor een gezellig avondje. Blij even verlost te zijn van de enorme pressie, die het spelen van een zo zwaar toernooi op hem legde nam Vidmar die uitnodiging graag aan. Op de soirée werd hij voorgesteld aan de in die dagen beroemde Poolse pianist Moritz Rosenthal. Rosenthal was een briljante leerling van Franz Liszt en vriend en collega van enige van de grootste musici van zijn tijd, waaronder Johannes Brahms, Johann Strauss, Anton Rubinstein, Hans von Bülow, Camille Saint-Saëns, Jules Massenet en Isaac Albéniz.

De Poolse pianist speelde voor de Sloveen Vidmar de "Schatzwalzer" uit "Der Zigeunerbaron", een operette van Johan Strauβ jr. Vidmar was na afloop diep geroerd en bedankte Rosenthal omstandig voor zijn prachtige pianospel. Rosenthal, die zelf ook schaakte en er zich zeer voor interesseerde keek hem ernstig aan en sprak: "U speelt morgen tegen Nimzowitsch. Ik zal erbij zijn. Morgen speelt u voor mij!".

De volgende dag werd de historische "Rosenthal-partij" gespeeld. Er wordt beweerd, dat het incident met de sigaar tijdens deze partij plaats vond. In ieder geval: Vidmar won van Nimzowitsch en stevende na afloop trots op Rosenthal af, die hem bij de ingang van de speelzaal opwachtte. Vidmar maakte een kleine buiging en zei tegen Rosenthal: "Zijt gij tevreden meester?". Rosenthal antwoordde op zijn beurt met een zweem van een glimlach vanonder zijn imposante snor: "O, stellig goede vriend... nu staan wij quitte".

image002

Onder het motto “Schaken voor iedereen”

Gaat aanstaande  maandag 2 juli, de Zomerschaak beginnen.

Hierbij bent U  allen van harte uitgenodigd.