Hier het maandagavond nieuws van 28 mei 2018, tevens een bericht dat iedereen welkom is om op woensdagmiddag vrijblijvend te komen schaken bij de Gaanderij in Arnhem.

Uitslagen interne competitie 28 mei 2018

Omdat Arthur Ornée een concert in Amsterdam moest spelen, kon hij bij ons niet aanwezig zijn. Toch blijft Arthur met 16 punten bovenaan staan.

Jan Schoemaker speelde een knappe remise tegen Hans Donker, en kwam daarmee op 15½ punt.

Tom Brans was ook afwezig en bleef op 15 punten staan. Door de overwinning van Rolf Hendriks op Fred Schonis staat Rolf nu ook op 15 punten.

1e plaats Arthur                         16 punten

2e plaats Jan                              15½ punt

3e plaats Tom en Rolf ieder        15 punten

Het blijft dus spannend aan de top, er kan nog van alles gebeuren.

Bert Maas                  -      Jaring Siemensma               0-1

Gerjan Brands            -    Theo Giesbers                      1-0

Jan Schoemaker         -    Hans Donker                        ½-½

René Reulink              -     Franke van Netten               1-0

Rolf Hendriks             -      Fred Schonis                        1-0

Bart van den Akker    -        Babak Zahmat                    1-0

Zomer schaak

We zijn er uit, de zomer schaak gaat door, dat gebeurt op 9 maandagen 2, 9 ,16 ,23 en 30 juli, en 6, 13, en 20 de slotavond is dan op 27 augustus.

De  zomerschaak is voor iedereen, leden betalen € 1,50 en niet leden € 2,00.

Doordat er nogal wat publiciteit is geweest met Jan Timmer, hebben al verschillende schakers toegezegd om te komen. Dus het kan heel erg succesvol gaan worden, zegt het voort, zegt het voort.

Middag schaak

Omdat er vraag naar was, is het mogelijk om vanaf woensdag 6 Juni te gaan schaken bij de Gaanderij.De middag schaak is ook voor iedereen, Toren leden, thuisschakers, en schakers van andere Schaakverenigingen.

Locatie van de Gaanderij, naast de BP pomp op ELDERVELD
Driemondplein 1,
6843 AN Arnhem

We beginnen om 14:00 uur, er hebben zich al verschillende schakers opgegeven.
Ook dit is geheel vrijblijvend en kan men middagen overslaan.

OSBO vergadering

Er is op 23 mei jl. een  Algemene Vergadering OSBO gehouden.

Daarbij waren van onze vereniging aanwezig,  Raimond Vastenhout en ondergetekende, de penningmeester Jan Schoemaker kon er i.v.m. andere verplichtingen niet bij zijn

Als belangrijke punten kwamen aan de orde :

• Ø De Begroting 2018-2019
  • Ø Competitie 2018-2019
  • concept-reglement voor achttallen
  • concept-reglement voor viertallen
  • besluit inzake het deelnemen aan een gezamenlijke competitie met SBO en SGS
  • Ø Samenwerking (SBO-SGS-OSBO)

De begroting werd goedgekeurd, er zaten geen gekke dingen in.
Wat verder wel opviel, was het feit dat de OSBO een eigen vermogen heeft van € 48.000,00
Competitie 2018-2019, was een technisch verhaal over de regelementen van de achttallen viertallen.
Samenwerking (SBO-SGS-OSBO) Door de aanwezigen is er gestemd voor een gezamenlijk competitie met de SBO en SGS.
Dit voorstel is met grote meerderheid aangenomen.
En per September is dat dan ook een feit.

De nieuwe naam voor de Competitie is SMN.  (Schaakbond Midden Nederland)

Anekdote Keres and more

Met de Spaanse meester Ricardo Calvo en de Canadees Nathan Divinsky, die in vroeger tijden, toen Duits de schaaktaal was, een Schlachtenbummler genoemd zou worden, roddel ik wat over de schaakgeschiedenis. Tegen Divinsky heb ik een grief. Hij heeft een schaak-encyclopedie geschreven. Over mij schreef hij alles letterlijk over uit een andere encyclopedie, alleen voegde hij er één zinnetje aan toe, geheel uit de duim gezogen, dat ik mijn wiskundestudie niet afgemaakt zou hebben.

Maar die grief houd ik voor me. Zijn encyclopedie is al genoeg gekraakt en hij is een aardige man, vol verhalen en anekdotes. ""In Madrid 1943 kwam Keres opeens in een uniform van de Duitse Wehrmacht aan het bord'', zegt hij. ""Dat had hij van Brinckman geleend, hij dacht dat dat thuis wel een goede indruk zou maken. Toen hij na de oorlog in Estland terug was, zorgde Botwinnik dat Keres in de gevangenis kwam. Hij is nog ter dood veroordeeld, maar door een Russische generaal begenadigd.'' Een boeiend verteller. Zo iemand moet geen encyclopedie schrijven. Dan komen er vervelende critici, die zich afvragen of de verhalen wel in overeenstemming met de historische waarheid zijn.

Aljechin was ook veel in Spanje in de oorlog. Een van de Spaanse toeschouwers, die iedere dag dat Timman en Short spelen, uit Madrid naar San Lorenzo komt, heeft nog met hem geschaakt. Aljechin kwam vaak bij hem thuis. O ja, vraag ik nieuwsgierig. Hoe was Aljechin? Hij denkt na, doet alsof hij diep in zijn herinnering teruggrijpt, en zegt, alsof hij het ter plaatse voor het eerst bedenkt: ""Het is belangrijk om twee dingen te onderscheiden, de schaker Aljechin en de mens Aljechin.'' Precies wat ik al duizend keer gelezen heb.

Ik denk aan later. Ik heb Fischer een beetje gekend. Over dertig jaar zal men me vragen: hoe was Fischer? Ik zal diep in mijn herinnering teruggaan, even nadenkend in de lucht kijken en zeggen, alsof het spontaan bij me opkomt: ""Men moet twee dingen goed onderscheiden...'' Bij Timmans twaalfde matchpartij, na de tijdcontrole, als Timman verloren staat, vindt de man die nog met Aljechin gespeeld heeft, een verrassende zet, die de strijd nog even gaande houdt. Het helpt niet, maar het geeft even hoop. ""Een zet, de vriend van Aljechin waardig'', zeg ik dankbaar.

Voor bespiegelingen over het moderne Spaanse schaakleven moet je bij Calvo zijn. ""Zijn er hier veel misdadigers?'' vraagt Divinsky. ""Buiten de schaakbond valt het mee'', bromt Calvo. Hij heeft met iedereen ruzie en voert, in Zwitserland, een jarenlang lopend proces tegen de wereldschaakbond. Die heeft hem in 1987 tot persona non grata verklaard, eigenlijk alleen maar omdat hij een verkiezingscampagne tegen voorzitter Campomanes had gevoerd. Zijn grootste vijanden zitten bij de Spaanse schaakbond. ""De oude fascisten zijn nog steeds aan de macht'', zegt hij. ""Ze hebben Pomar kapot gemaakt. Nu zullen ze ook proberen om Illescas kapot te maken.''

Doen ze het echt zo slecht? Meer dan honderd toernooien per jaar zijn er in Spanje. Iedere stad, ieder dorp of gehucht zijn eigen internationale schaaktoernooi, dat lijkt hier het devies. Maar Calvo is niet te overtuigen. ""Hoeveel grootmeesters hebben we? Met al die toernooien zouden het er veel meer moeten zijn. Veel organisatoren, weinig sterke spelers. Dat bewijst juist hoe het hier toegaat. Als ze een talent zien, is het hun natuurlijke neiging om het de keel af te knijpen.''

Een van de vijanden van Calvo is Lincoln R. Maitztegui Casas, die in El Pais de dagelijkse schaakrubriek verzorgt. Vorig jaar liep Calvo bij het toernooi in Linares met een gehavend gezicht in pleisters rond. Lincoln had hem lelijk toegetakeld. De reden was dat Calvo hem in de krant een pederast had genoemd. ""Dat was ook niet erg fraai van je'', zeg ik nu tegen Calvo. Hij kijkt me verwonderd aan en zegt waardig: ""Ik ben arts, ik kan dat zeggen.''

Het is niet aan mij om hier partij te kiezen, maar gezegd moet worden dat die Lincoln Maitztegui een aardige rubriek maakt. De volgende partij vond ik in zijn dagelijks hoekje. Hij is uit het toernooi in Pamplona, dat begin van dit jaar eindigde. De jonge Fransman Joël Lautier won het indrukwekkend, met twee punten voorsprong op Illescas.

Wit Lautier-zwart I.Sokolov

1. e2-e4 d7-d5 2. e4xd5 Dd8xd5 3. Pb1-c3 Dd5-d8 4. d2-d4 Pg8-f6 5. Lc1-g5 Pb8-d7 6. Pg1-f3 h7-h6 7. Lg5-h4 a7-a6 8. Lf1-d3 e7-e6 9. Dd1-e2 Lf8-e7 10. 0-0-0 c7-c5 Dat is vragen om moeilijkheden. 11. d4-d5 e6xd5 12. Th1-e1 d5-d4 13. Ld3-c4 Ke8-f8 Begrijpelijk dat zwart het stukoffer niet aanneemt, maar ook nu wordt zijn positie met een offer uit elkaar geslagen. 14. Pf3xd4 c5xd4 15. Td1xd4 g7-g5 16. Lh4-g3 Le7-c5 17. Td4-d3 b7-b5 18. Lc4-d5 Ta8-a7 19. Pc3-e4 Pf6xd5 20. Td3xd5 Lc5-e7 21. De2-e3 Ta7-b7 22. Lg3-d6 Kf8-g8 23. Ld6xe7 Dd8xe7 24. De3-c3 Kg8-h7

Zie diagram 1

1. Td5xd7 Tb7xd7 26. Pe4-f6+ De7xf6 27. Dc3xf6 Th8-d8 28. f2-f3 Lc8-b7 29. b2-b3 Zwart gaf op.

In het januarinummer van Ajedrez zag ik het volgende diagram.

Zie diagram 2

Wit A. Rodriguez-zwart Gil Capape. Uit het laatste kampioenschap van Spanje. Voorafgegaan was 1. e4 c6 2. Pc3 d5 3. Pf3 dxe4 4. Pxe4 Pf6 5. Pxf6+ gxf6 6. b3 Lf5 7. Lb2 Tg8 8. De2 Tg4 9. 0-0-0 Pa6 10. g3 Pb4 11. d3 Pxa2+ 12. Kb1 Da5 13. De1 Pb4 14. Lh3 Lh6 15. Pd2, maar het is niet om die zetten dat ik de diagramstelling afdruk. Het gaat om de verbluffende zet waarmee zwart nu wits capitulatie afdwong: 15...Tg4-c4! en wit gaf op. Alle drie de manieren om de zwarte toren te nemen, leiden tot een spoedig mat. Overtuig u zelf, wil ik aanraden.

De volgende  maandagavond dat er weer geschaakt gaat worden is 4 juni.
Ook is er een mogelijkheid, om op Woensdagmiddag 14:00 uur geheel vrijblijvend te schaken bij de Gaanderij.
Hierbij bent U  allen van harte uitgenodigd.