Ondanks de vakantietijd was er weer veel belangstelling voor de “Zomerschaak”.Het was weer erg gezellig en werd er fanatiek geschaakt.Ook was het leuk om Bert Maas weer eens te zien.

Een bijzondere partij was de partij tussen Jan Schoemaker en René Reulink.

Met een opening van e4 beantwoord met d6 was Jan gelijk van slag en wees René op de regel dat je de eerste zet over mag doen, maar daar had René nog nooit van gehoord ☺.Jan vreesde daarentegen een stelling over zich heen te krijgen die hij nog nooit had meegemaakt. Het viel mee in de opening en het middenspel ging het behoorlijk gelijk op.

Beste schakers,

De afgelopen maandag 12 juli hebben we alweer de tweede zomerschaak gespeeld.

Hierbij waren 20 schakers aanwezig, dat is tijdens de vakantieperiode een behoorlijk aantal.

Nadat door de penningmeester de paringstabel was voorgelezen.

Vertelde de voorzitter het blije nieuws, dat er bij Arthur een zoontje was geboren.

Moeder en kind maken het goed.

Eindelijk weer de schaakwei in!

Iedereen kent wel de video’s van de koeien, die na een lange winter voor het eerst weer de wei in mogen in de lente.

Zo enthousiast kwamen de Torenaren nog net niet de speelzaal binnengelopen, maar het scheelde toch ook weer niet heel erg veel.

Aan mij was de taak om iedereen te verwelkomen bij binnenkomst in de speelzaal.

De Schaakvereniging De Toren, Arnhem-Zuid, organiseert de Zomerschaak voor de leden ! In de periode van 5 juli t/m 30 augustus.

Beste schaakliefhebbers,

Na een lange lock-down periode, is er gelukkig weer de mogelijkheid om te gaan schaken.

De speelzaal is open vanaf 19:30 uur.

Speelocatie in de Boerderij 'De Steenen Camer' (naast het pannenkoekhuis)
Hannesstraatje 2a, Arnhem, Elderveld

BELANGRIJK BERICHT

In verband met de aangescherpte Corona maatregelen, heeft het bestuur besloten om de komende tijd tot nader bericht de interne competitie te stoppen.

Wanneer er wel weer geschaakt kan worden, is op dit moment niet te zeggen.Alle leden worden daar dan per mail van in kennis gesteld.Het is heel jammer dat het zo gaat, maar het is voor onze gezondheid het beste, Blijf gezond, en zorg voor elkaar.

Namens het bestuur,

De voorzitter

Fred Schonis

De uitslagen van periode 1, ronde 7

Ronde

7

½ - ½

Liedewij van Eijk

1 - 0

Periode 1, zit er op. Arthur is de onbetwiste periode kampioen.Hij heeft zijn stinkende best gedaan, en...... het is gelukt. Chapeau !  De nummer 2 is voor Ferdi, goed gedaan man ! De derde plaats is voor Tom en Fred, ook zij scoorden weer als van ouds.

Het was ook leuk om Liedewij te ontmoeten, zij ging tegen Ferdi strijdend ten onder. De volgende week maandag gaan we door met de periode 2, en zijn er weer nieuwe kansen.

Nog steeds Corona perikelen

Vandaag (20 okt) lees ik in de krant dat het aantal besmettingen iets zijn afgenomen. Het voedt een beetje de hoop dat de ommekeer nabij is. Of dat terecht is weten we nog niet.

Dat kunnen we pas vaststellen als we een week verder zijn. Het duurt namelijk een week voor het effect van de gedeeltelijke lock-down echt zichtbaar is. Laten we hopen dat het lukt.

Ontvangen bericht van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Na de aanscherping van de maatregelen zijn er veel vragen binnengekomen over de interne competitie van schaakclubs. De interne competitie kan doorgaan, voor zover de locatie dit toestaat (dat is lang niet altijd het geval uiteraard).Wel dienen de volgende zaken in acht te worden genomen:

• Er dient op elk moment 1,5 meter afstand te worden aangehouden, dus ook tijdens de partij. De passage in het protocol dat dit kortdurend mag worden losgelaten, is niet van toepassing (we passen het protocol ook nog aan). Kuchschermen en mondkapjes zijn eveneens geen alternatief voor de 1,5 meter.
  • Zorg dat het bij 1 tegenstander per avond blijft, dus geen interne toernooien.
  • Er zijn maximaal 30 personen toegestaan, mits de 1,5 meter regel dit toelaat.
  • Er is geen bar; wel kan een eigen drankje worden meegenomen. In lijn met de maatregelen raden wij dringend aan om het te houden bij koffie, thee, water of fris.

Na telefonisch overleg met Arie, Tom en Arthur is er besloten om de interne competitie bij SV de Toren door te laten gaan. Bij ons komt niemand met het openbaar vervoer, men komt met de auto, lopend of per fiets. Dus het OV is geen enkel probleem. Er is weliswaar een bar, maar daar staat geen barkeeper in ,en aan de bar zit niemand, de bar wordt zodanig niet als een bar gebruikt. Wel kan men onder strikte regels individueel, koffie en dergelijke kan halen. Waarbij men met niet meer als één persoon gelijktijdig , eerst zelf de handen desinfecteert, zelf pakt en zelf weer afwas en terugzet. Alles is dus veilig en Corona proef. Het blijkt ook dat de leden na een tijd online schaken echt behoefte hebben aan gewoon schaken, waarbij men het heel gezelligheid vind om weer eens ouderwets te schaken.

De uitslagen van periode 1, ronde 5

Aan de kop met een halve punt voorsprong staat Arthur, wie oh wie gaat hem daar verdringen. De nummer twee is nog steeds Ferdi met 4 punten. Fred is opgestoomd naar de derde plaats (goed gedaan jochie). Daardoor zijn Thomas en Peter gezakt naar de 4e en 5e  plaats. Borrit is ondanks zijn remise met Thomas blijven hangen op de 8e plaats.

Ronde 5

33

Wim Flohr

0

Met dank aan de wedstrijdleider, de Corona verantwoordelijke en de bar coördinator.

Prettig weekende