Schaakvereniging de Toren heeft op dit moment ongeveer 150 leden waarvan 70 senioren. Onze interne competitie is op maandag avond en start om 19.45 uur in de Steenen Camer, in een gedeelte van een monumentale Saksische boerderij uit 1848. Dit ligt aan de Drielsedijk op ongeveer één kilometer afstand van het multifunctionele stadion Gelredome, naast het pannenkoeken restaurant in het Hannestraatje 2A te Elderveld. In deze sfeervolle omgeving worden de verschillende schaak activiteiten ondernomen, deze zijn ook terug te vinden in de agenda op de site:

• Interne competitie
    De leden zijn opgesplitst in drie groepen ingedeeld op sterkte. Deze competitie bestaat uit vier rondes van zeven wedstrijden. De vier ronde winnaars bepalen aan het eind in een onderlinge competitie de uiteindelijke winnaar van de groep.
    De speeltijd is twee uur per persoon, voor jeugdige spelers is het mogelijk om dat in te korten.
  • Beker
    Iedereen wordt ingedeeld voor de beker. In zes ronden wordt de beker winnaar bekend. Deze rondes worden niet op een vaste avond gespeeld, maar de spelers kunnen onderling bepalen wanneer ze gaan spelen en hebben hier een periode van vijf weken voor.
  • Rapid
    De rapid competitie wordt gespeeld op drie verschillende avonden. De bedenktijd is 20 minuten per persoon en op één avond worden er vier ronden gespeeld, waarbij het Zwitserse systeem wordt toegepast
  • Snelschaken
    Het snelschaken vindt plaats op één speelavond met een speeltijd van vijf minuten per persoon. De spelers worden verdeeld over verschillende poules, tot twaalf spelers. In de poule speelt iedereen tegen elkaar. Daarna worden er weer poules gemaakt aan de hand van de uitslagen, waardoor er poules op sterkte ontstaan. De club kampioen komt uit hoogste poule.
  • Fisher random
    Deze competitie vindt plaats op één speelavond. De opstellingen worden van te voren vastgelegd. In vier ronden, waarbij het Zwitserse systeem wordt toegepast, met een bedenktijd van 20 minuten per persoon wordt de club kampioen bepaald.
  • Zomer competitie
    Gedurende de zomer wordt er ook geschaakt. Iedereen is welkom, ook spelers van andere clubs wat ook gebeurt. Een partij tussen twee spelers bestaat uit één pot snelschaken, vijf minuten per persoon, en een pot van één uur en drie kwartier per persoon. Er worden drie standen bij gehouden voor het snelschaken de gewone partijen en een combinatie klassement. Bij de indeling wordt gekeken naar sterkte en tegen wie er al gespeeld is. Wie veel komt maakt meer kans op de eindoverwinning.
  • Four Oaks
    Deze wedstrijd is altijd op de tweede pinksterdag en is open voor iedereen. Prijzen in overvloed en altijd afgesloten met een stevige pannenkoek van de buren. Gezelligheid is de belangrijkste ingrediënt van deze dag.

Op dit moment spelen er nog twee initiatieven:

• Een supercup, één keer per maand, voor de betere spelers.
  • Een competitie op vrijdag avond in het Olympus, waar dan de jeugd actief is, voor extra oefening en integratie van jeugd en senioren.

Naast deze interne activiteiten spelen we natuurlijk ook extern. Het eerste team speelt landelijk tweede klasse en het tweede en derde spelen promotie klasse, we zijn we in alle OSBO klassen vertegenwoordigd. We hebben elf teams mede door de grote deelname van het aantal jeugdleden.

Verder hebben we de eerste zaterdag van het jaar ons schaaktoernooi. Het Olympus toernooi is de laatste jaren bezocht door meer dan tweehonderd schakers en over de verschillende klassen goed bezet.

We zijn een actieve club die veel bezig is met schaakactiviteiten.

• We werken mee aan een kroegen toernooi in Arnhem,
  • Een groep mensen is bezig met mensen met een verstandelijke beperking
  • We ondersteunen het NK schoolschaken
  • We doen veel met de jeugd, maar daarvoor verwijs ik naar de jeugd
  • Dit jaar ter viering van ons vijfentwintig jarig bestaan organiseren wij een grote denksportmanifestatie

Wil je meer weten over spelen bij onze vereniging, kom gerust even langs of stuur een email.

Boerderij “de Steenen Camer”
Hannesstraatje 2a
8634 NV Arnhem (Elderveld)
Speelzaal open: 19:30, aanvang wedstrijden 20:00 uur