NK Snelschaken 2009

door Fred Beumer

Zaterdagmorgen vertrokken Fred Beumer, Tje-Wing Au en Koen Maassen van den Brink opgewekt naar de NK Blitz Meppel om Nederlands kampioen snelschaken te gaan worden. Fred als afgevaardigde van De Toren, Koen als afgevaardigde van ASV en Tje-Wing van allebei. Afgezien van een paar Toppers, zoals Timman en Bosboom, verwachtten we toch weinig weerstand.

Na een uurtje rijden bereikten we het Kerkplein in Meppel. Het plein lag midden in het centrum naast de Grote Kerk met de Meppeler Toren en was omringd door kroegjes met gezellige terrassen. In het midden van het plein stonden de tafels en stoelen met schaakborden en klokken uitnodigend klaar. Op het podium draaide een DJ lekkere lounge en wat funky stuff om de zonovergoten dag een nog feestelijker tintje te geven.

Fred mocht gelijk de openingswedstrijd spelen tegen Ali Bitalzadeh, waarna de toon was gezet. Na drie voorronden van elk vijf partijen, werden de 12 finale poules van tien man ingedeeld. Voor de tellers onder ons; 120 deelnemers dus aan het eerste officiƫle Nederlandse kampioenschap snelschaken.
Koen troffen we in groep zes aan en dat was te hoog gegrepen; hij eindigde als laatste met twee punten, na als een leeuw te hebben gevochten. Tje-Wing ging helemaal los in groep zeven en verraste vriend en vijand door een waarlijke slachting aan te richten; hij werd verdiend eerste met acht punten en ging met een fles Meppeler Berenburg naar huis.

Fred eindigde op plek vier in groep negen met vijfeneenhalve punt, waarna de barbecue kon beginnen. De plaatselijke slager had uitgepakt en na de overheerlijke kipfile's, kipkluifjes, karbonades, varkensspiezen, hamburgers en speklappen met salade, brood en satesaus, werd het tijd voor de finale tussen Jan en Manuel. Hans Bohm babbelde er nog wat lustig op los, terwijl Jan Timman uiteindelijk de hoofdprijs van 1250 euro en het Mexicaanse schaakbord won.
Het was een schitterende dag en voor de liefhebbers van snelschaken zeker een aanrader volgend jaar.

Alle Info: NK Blitz Meppel 2009

Verslag OSBO